Meriliikenteen vaaratilanteista tekeillä tietopankki

Onnettomuustutkintakeskukseen toive meriliikenteessä tapahtuneiden vaaratilanteiden tietopankista alkaa toteutua. Kyse on läheltä piti -tilanteista jotka eivät vielä päässeet kehittymään onnettomuuden asteelle. Tällaisia vaaratilanteita tutkimalla saadaan aikaan tietoa, jonka perusteella pystytään antamaan laivaliikenteen turvallisuutta lisääviä suosituksia.

-Niillä sitten toivottavasti pystytään välttämään todella pahoja onnettomuuksia, kertoo vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Martti Heikkilä. Merenkulkupiireistä on tullut Onnettomuustutkintakeskukselle jo jonkin verran tietoja vaaratilanteista, joita on saatu liikenteen turvallisuutta valvovista VTS-keskuksista. llmaliikenteessä on jo pitkään ollut käytäntönä tutkia tarkoin myös vaaratilanteita. Kasvava laivaliikenne lisää tarvetta tehdä samoin myös merellä.

Martti Heikkilä pitää tärkeänä päästä tietopankin avulla kiinni varhaisessa vaiheessa kehittymässä oleviin trendeihin eli uusiin ongelma-alueisiin, jotka eivät ole vielä tiedossa. Trendistä voidaan puhua, kun saman tyyppisiä läheltä piti -tapauksia alkaa tulla tietoon enemmän.

Valvonta paranee


-Suomenlahden merenkulkupiiri parantaa VTS-valvontaansa 1. syyskuuta niin, että Suomenlahden kansainvälisen vesialueen liikennejakovyöhykkeet tulevat tutkaseurantaan, kertoo merenkulkulaitoksen liikenneosaston apulaisjohtaja Matti Aaltonen. Venäjä ja Viro rakentavat myös omaa VTS-valvontajärjestelmäänsä.

Venäläiset arvioivat olevansa valmiita ensi vuonna, Koiviston ja Pietarin alueilla on jo VTS-järjestelmät. Virolaiset arvioivat saavansa omat järjestelmänsä valmiiksi vuoteen 2004 mennessä, jolloin koko Suomenlahtea koskeva pakollinen ilmoitus- ja raportointijärjestelmä otetaan käyttöön näiden kolmen maan kesken. Kyse on myös siitä, että ensi heinäkuun alusta itään päin suuntaava laivaliikenne tapahtuu Viron puolella kansainvälisillä vesillä, länteen päin taas kuljetan Suomen puolella kansainvälisellä vesialueella. Helsingin ja Tallinnan välillä tapahtuva liikenne kulkee 20 kilometrin levyisellä alueella.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat