Merenkulkulaitos: Matkustaja-alusten keularakenteet tutkittava

Kaikki Suomen lipun alla olevat, säännöllisesti matkustajia kuljettavien ro-ro-alusten keularakenteet joutuvat jälleen tarkkaan syyniin.

Merenkulkulaitos haluaa selvittää perin pohjin, millaista aallokkoa nämä alukset on alun perin suunniteltu kestämään. Valtion teknillinen tutkimuslaitos tekee selvityksen näillä näkymin noin 20 suomalaisaluksesta.

Tutkimuksen tilannut meriturvallisuusjohtaja Heikki Valkonen kertoo, että viranomaisten ja koko meriyhteisön tieto meren ominaisuuksista on kasvanut nimenomaan Estonian onnettomuuden jälkeisinä vuosina. Merenkulkulaitos esitti helmikuussa liikenneministeri Matti Auralle jättämässään raportissa, että se haluaa käydä läpi kaikkien Suomessa olevien, Suomen lippua käyttävien ja säännöllisesti matkustajia kuljettavien ro-ro-matkustaja-alusten rakenteelliset mitoituslujuudet. Tätä varten se on saanut lisäbudjetista miljoona markkaa.

-Haluamme tietää, minkä näköisiä aaltopaineita on otettu huomioon, kun näiden alusten keuloja on suunniteltu ja rakennettu, Valkonen selvittää. Tarpeen vaatiessa on myös mahdollista esimerkiksi selvittää, että laivan keularakenteissa käytetty teräs on juuri sellaista kuin sen on luvattu olevan.

-Autolautta Estonian valmistanut saksalaistelakka oli aikoinaan olettanut omissa laskelmissaan ja myös luokituslaitoksen tarkastaja oli vaatinut, että aluksen keularakenteissa pitää käyttää ns. korkealujaa terästä, muistellaan VTT:stä.

Todellisuudessa teräs oli oli VTT:n mukaan tavallista laivanrakennusterästä - kyseessä oli siis selkeä virhe. Toisaalta Estonian onnettomuuteen sillä ei VTT:n arvioiden mukaan ollut kovin suurta vaikutusta, sillä ero näiden kahden teräksen lujuudessa oli luokkaa 20 prosenttia.

-Vaikka Estonian keula ja lukot olisivat olleet 20 prosenttia lujempia, ne olisivat ilman muuta murtuneet myös silloin tuhoisana myrsky-yönä, arvioidaan VTT:stä.

Iso työ edessä

Suomalaisten ro-ro-matkustajalaivojen keularakenteiden selvitys kestää VTT:ssä ensi vuoden. Kaikkien Suomen lipun alla olevien ro-ro-matkustajalaivojen keulan pystyliikettä lasketaan teoreettisesti ja haetaan näiden liikkeiden ja keulaan kohdistuvan kuormituksen välinen yhteys.

Kun laiva kulkee korkeassa aallokossa, se voi kohdata aallon, joka aiheuttaa erittäin suuren kuorman eli laivan keulan pinnalla vaikuttaa kova paine.

VTT selvittää, mitä aallokkoa nykyinen keularakenteiden lujuuden määrittämisessä käytetty mitoitus vastaa.

Sen jälkeen halutaan verrata tätä aallokkoa siihen aallokkoon, joka voi pahimmillaan esiintyä Itämerellä. Korkeimmaksi yksittäisen aallon korkeudeksi on arvioitu viime vuosina jopa 14 metriä.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat