Merenkulkulaitos: Aluksen miehistö ei toiminut jostain syystä oikein

Suomessa Merenkulkulaitos on varautunut hyvin mahdollisiin laivoihin kohdistuviin terroritekoihin, vakuuttaa Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusyksikön toimistopäällikkö Ove Hagerlund.

Kysymys mahdollisesta terrorismista Itämerellä nousi keskusteluun, kun eilen uutisoitiin Ruotsin vesillä sattuneesta laivakaappauksesta. Rahtialus Arctic Sea joutui kaappauksen kohteeksi liki viikko sitten Ruotsin aluevesillä. Laiva kulki Maltan lipun alla ja siinä oli venäläinen miehistö.

Eilen ja aiemmin tänään viestimet kertoivat, että laivan varustaja olisi suomalainen. Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Tuomas Routa sanoi tänä iltana, että alus seilaa Maltan lipun alla, mutta sen turvallisuudesta vastaa venäläinen yritys. Laivalla ei ole omistajia Suomessa.

Toisaalta varustamo kuuluu yritysrypääseen, jonka takana on latvialaisia omistajia. Routa sai tiedot kansainvälisestä Sea Web -tietokannasta.

Hagerlund kertoo, että laivoissa on olemassa toimintamalli ja tekninen laitteisto tällaisten tapausten varalle. Merenkulkulaitos myös käy hälytyslaitteistoa läpi katsastusten ja satamatarkastusten yhteydessä.

- On aivan selvää, että meillä on poliisin kanssa yhteistyötä ja toimintaa mahdollisissa terroriteoissa ja niiden ehkäisemisessä. Jos kyseessä olisi ollut suomalainen alus, niin tapaus olisi hoidettu aivan toisella tavalla, painottaa Hagerlund.

Tällä Hagerlund tarkoittaa sitä, että aluksen miehistön olisi pitänyt tehdä välittömästi ilmoitus kaappauksesta, minkä jälkeen maissa olisi ollut valmiudet myös tutkia tapaus heti.

- Miehistön pitää aluksilla olla varuillaan koko ajan niin merellä kuin satamissakin. Kansainvälisten sääntöjen ja toimintamallien mukaan hälytys olisi pitänyt tehdä heti, kun joukot alkoivat lähestyä laivaa. Sitä en tiedä, miksi hälytysnappia ei aluksella painettu, Hagerlund ihmettelee.

Tapaus syytä tutkia perusteellisesti

- Näiden tietojen perusteella, mitä meillä nyt on tästä kaappauksesta, on mahdoton sanoa tapauksesta paljoakaan. Vaikuttaa siltä, että aluksella ei toimittu oikein. Ensiksi pitää tutkia tapaus ja saada selkoa sille, minkä takia ilmoitus tuli niin myöhään alukselta ja kuka on syyllinen siihen. Tätä ei pidä sotkea millään tavalla suomalaisten laivojen toimintamalleihin, Hagerlund sanoo.

Suomessa keskusrikospoliisi sai ilmoituksen kaappauksesta varustamolta vasta tiistaina, vaikka laiva kaapattiin jo viime perjantain vastaisena yönä. Laivan venäläinen miehistö oli ilmoittanut kaappauksesta ensin varustamolle.

Ruotsin poliisi ei epäile kertomusta kaappauksesta

STT:n mukaan Ruotsin poliisi uskoo, että rahtialus todella kaapattiin viime viikolla Itämerellä. Tutkinnanjohtaja Ingemar Isaksson myöntää, että varustamon ilmoitus kaappauksesta kuulosti aluksi epäilyttävältä, varsinkin kun poliisia pyydettiin apuun vasta päiviä kaappauksen jälkeen.

Isakssonin teorian mukaan laivan miehistö ei uskaltanut kääntyä poliisin tai rannikkovartioston puoleen, koska kaappaajat olivat sanoneet olevansa poliiseja.

Kaappaukset Itämerellä mahdollisia

MTV3 haastatteli huhtikuussa valtiotieteen tohtori Timo Hellenbergiä, joka sanoi laivakaappauksen olevan täysin mahdollista myös Itämerellä. Asiaa on tutkittu muun muassa Helsingin yliopiston Aleksanteri-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa.

Lue myös:

Katso Pekko Ylösen juttu (Kymmenen uutiset 31.7.2009)

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat