Mekaanikkojen kiire voi uhata lentoturvallisuutta

Mekaanikkojen kasvaneen työmäärän taustalla on Finnairin tiukka säästökuuri. Yhtiö on vähentänyt tekniikan henkilökuntaa 300:lla puolentoista vuoden aikana.

Finnairin mekaanikkojen työtaakka on kasvanut liian suureksi, sanoo yhtiön pääluottamusmies. Hänen mukaansa on vain ajan kysymys, milloin kiire alkaa vaikuttaa lentoturvallisuuteen.

- Näkemykseni on, ettei se vielä vaikuta turvallisuuteen eikä kukaan halua turvallisuudesta tinkiä. Jos väkisin yritetään pitää kiinni aikatauluista, niin jossain vaiheessa se kuitenkin alkaa vaikuttaa, sanoo Finnairin tekniikan pääluottamusmies Esa Suokas.

- Kiire on kiirettä, ja siinä tulee helposti inhimillisiä virheitä, vaikkei kukaan siihen pyri tai niin halua, hän jatkaa.

Myös Finnairin lentäjät ovat olleet kovasti työllistettyjä viime aikoina. Heidät ovat pitäneet kiireisinä vuodenvaihteen lomalentosesonki ja kouluttautuminen uusia konetyyppejä varten. Lisäksi lentäjillä on lomia pitämättä, kerrotaan Liikennelentäjäliitosta.

Koneiden huollot määrää valmistusmaan laki

Tilastojen mukaan lentoturvallisuus ei ole kuitenkaan heikentynyt, vaikka yhtiöt ovat laittaneet itseään parempaan tuloskuntoon muun muassa työvoimaa karsimalla. Onnettomuuksia tapahtui viime vuonna vähemmän kuin yli neljään vuosikymmeneen, kertoo Sveitsissä päämajaansa pitävä kansainvälinen Acro-ilmailujärjestö.

Takana kova säästökuuri

Finnairin viestintäpäällikkö Usko Määtän mukaan yhtiöllä ei ole pulaa mekaanikoista ennen kuin aikaisintaan vuonna 2010. Työmäärän hänkin myöntää kasvaneen.

Pääluottamusmies Suokas puolestaan uskoo, että työnantajakin haluaa lisää mekaanikkoja. Uusien työntekijöiden palkkaaminen on eläkepakettijärjestelyjen jälkeen mahdollista jälleen ensi syksynä.

- Ei ole muuta mahdollisuutta kuin lisätä työntekijöitä tai vähentää työtaakkaa, Suokas sanoo.

Finnair saneerasi kevään 2006 yt-neuvotteluissa noin 300 tekniikan henkilöä. Yhtiöllä on tekniikassa noin 1700 työntekijää, joista yli 1000 on mekaanikkoja. Suurin osa lähtijöistä tarttui vapaaehtoisesti tarjottuun eläkepakettiin.

Henkilöstön lisäksi myös yhtiön koneista otetaan irti kaikki mahdollinen. Keskimäärin koneet ovat ilmassa noin 12 tuntia vuorokaudessa.

Saneeraukset huonontaneet ilmapiiriä

Määtän mukaan yksikään saneeratuista käsipareista ei ole pois lentokoneiden huollosta. Vähennykset koskivat suunnitteluporrasta ja käytöstä jo poistuneiden konemallien osaajia. Pääluottamusmies on eri mieltä.

- Kuka tällaista väittää? Toistasataa heistä on suoraan pois huoltoväestä, Suokas puuskahtaa.

Suokkaan mukaan saneeraukset ovat vaikuttaneet myös työilmapiiriin.

- Työkuorma on kasvanut tekijää kohden, ja se rassaa niin henkisesti kuin fyysisestikin.

"Sarja surkeita sattumuksia"

Finnairin lennot ovat myöhästelleet usein joulukuun puolivälin jälkeen. Syynä ovat olleet milloin äkillisesti ilmenneet tekniset viat, milloin sää tai jokin muu yhtiöstä riippumaton tekijä. Kukaan ei ole osoitellut mekaanikkoja.

Finnairin varatoimitusjohtaja Henrik Arle sanoi eilisen Ilta-Sanomissa, että kokeneiden mekaanikkojen lähtö haittaa koneiden huoltoa ja korjausta ainakin hetkellisesti. Hän ei kuitenkaan pannut viivästymisiä niiden piikkiin.

Määttä kuvailee myöhästymisiä sarjaksi surkeita sattumuksia.

- En keksi parempaakaan selitystä. Jos urheilussa puhutaan tilastotappioista, niin tässä niitä on tullut useampikin. Vikaantuneella koneella ei kuitenkaan koskaan lennetä, Määttä sanoo Intiaan juuttuneen lennon jälkipyykkiä pestessään.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat