"Meillä on ollut vähän epärehellisempiä myyjiäkin töissä"

Suomen Yrityshakukeskus on yksi useasta verkossa toimivasta yrityspuhelinluettelosta tai hakupalvelusta, jonka toiminta on oudoksuttanut joitakin uusia yrittäjiä. Suomen Yrityshakukeskus aloitti toimintansa kesällä 2009.

MTV:lle omista kokemuksistaan kertonut yrittäjä kuvailee kokemuksiaan yrityksestä seuraavasti:

- Yrityksestä soitettiin huonolaatuisen linjan kautta, josta en kuullut puoliakaan. Sekoitin tämän Suomen Yrityshakukeskuksen nimen samankaltaisuuden takia Yritystietojärjestelmään, eli YTJ:in. Olin juuri laittanut postissa YTJ:lle yritykseni perustamisilmoituksen ja odotin heiltä jonkinlaista yhteydenottoa tai ilmoitusta, että yritykseni on hyväksytty. Sainkin soiton Suomen Yrityshakukeskuksesta, jossa myyjä "tarkastaa" yritykseni tietoja. Väärinkäsitys oli taattu. Puhelun loppupuolella myyjä selitti jonkinlaiset sopimusehdot kuin tykin suusta paperista luettuna ja kysyi osoitetta, johon laskun voi lähettää. En kuitenkaan kuullut rätisevän linjan takia sopimusehtoja lainkaan, ainoastaan sen, että lähettävät jotain. Puhelun jälkeen oletin edelleen, että asioin YTJ:n kanssa. Yllätyksekseni sainkin postissa lähes 300 euron laskun Suomen Yrityshakukeskukselta.

Hakupalveluyrityksestä kerrotaan, että asiakkaiden reklamaatiot eivät ole tavattomia.

- Kyllähän aina toiminnasta reklamaatioita tulee. Tälläkin hetkellä meillä on sopimusriitoja, kertoo Suomen Yrityshakukeskuksen tuotepäällikkö Christer Lindahl.

Lindahl tietää, että Suomen Yrityshakukeskuksen asiakkaat ovat olleet yhteydessä myös poliisiin ja Kuluttajavirastoon sen vuoksi, että he ovat kokeneet tulleensa harhaanjohdetuiksi puhelun aikana. Miehen mukaan jokainen ilmoitus ja syytös käsitellään vuorollaan, yksi kerrallaan.

- Reklamaatioita tulee lähinnä siitä, että on tapahtunut väärinkäsityksiä Ja välillä meillä on ollut vähän epärehellisempiä myyjiäkin täällä töissä, mutta yleensä reklamaatiot liittyvät palvelun epäselvyyteen. Paljon meitä sekoitetaan myös muihin palveluihin, kuvaa Lindahl.

Yrityshakukeskuksessa myyjät käyttävät yhtenevää myyntipuhetta, eikä heidän myyntitapansa poikkea tuotepäällikön mukaan juuri muista alan toimijoista.

- Olen itse ollut myyntialalla kaksitoista vuotta ja myyntityyli on kaikilla alan toimijoilla aika pitkälti samanlainen.

Suomen Yrityshakukeskuksen asiakkaaksi huomaamattaan päätyneen pienyrittäjän mielestä palveluntarjontaan tarvittaisiin lisää läpinäkyvyyttä.

- Toiminta on moraalisesti todella väärin. Mielestäni ongelman lähtökohta on kuitenkin lainsäädännössä, joka ei takaa yrittäjälle samanlaista sopimuksen irtisanomisaikaa kuin kuluttajille. Tämän johdosta tällaiset puhelimessa tehdyt suulliset sopimukset , joista toinen osapuoli on puhelun päättyessä aivan ulalla, ovat mahdollisia.

Yrityshakukeskus perusti oman perintätoimiston

Hakupalveluyritysten perustamat omat perintätoimistot ovat yleistyneet Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkulan mukaan. Myös Suomen Yrityshakukeskus perusti oman perintätoimiston.

- Ennen meillä oli perintä alihankintana. Se ei toiminut, joten teemme nykyään sekä laskutuksen että perinnän itse, kertoo Lindahl.

Makkulan mukaan lainsäädäntöä tulisi tässä kohtaa paikata.

- Tässä on selvästi yksi lainsäädännön kehittämisen kohde; perintätoiminnon pitää olla riippumatonta perintätoimeksiannon antajasta. Tällaista lainsäädäntöä meillä ei tällä hetkellä ole.

Lue myös:

    Uusimmat