Mediatutkimus: Viihdelehtien suosio lisääntyi

Suomalaisten kiinnostus sanoma- ja aikakauslehtien lukemiseen ei ole laantunut, ilmenee tuoreimmasta kansallisesta mediatutkimuksesta. Uusia lukijoita ovat sen mukaan viime vuonna keränneet varsinkin viihteeseen suuntautuvat lehdet eli Katso, 7 päivää ja OHO! sekä TV-maailma.

Suomen Gallup selvitti Levikintarkastus Oy:n toimeksiannosta yhteensä 153 keskeisen suomalaisen sanoma- ja aikakauslehden lukijamääriä. Edelliseen, puolen vuoden takaiseen kyselyyn verrattuna sanomalehtien suosiossa ei ollut tapahtunut isoja muutoksia, ja myös aikakauslehtien osalta kehitys oli varsin vakaata.
Sanomalehtiä lukee nyt 86 prosenttia suomalaisista, perhe- ja yleisaikakauslehtiä 69 prosenttia.

Tutkimuksen pohjana on 26 000 puhelinhaastattelua.

Lukijamäärältään suurimmat sanomalehdet ovat Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Iltalehti, Aamulehti, Maaseudun Tulevaisuus, Turun Sanomat, Kauppalehti, Kaleva, Keskisuomalainen ja Savon Sanomat.

Iltapäivälehdistä Ilta-Sanomat on lisännyt selvästi lukijoitaan, Iltalehden lukijamäärä laski. Perhe- ja yleisaikakauslehdistä eniten eli liki 2,5 miljoonaa lukijaa on edelleen Pirkalla. Kakkosena on Yhteishyvä, jota seuraavat Apu, Aku Ankka ja Seura.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat