Mediamainonta kasvoi liki kymmenyksen

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna 5,1 miljardia markkaa eli yhdeksän prosenttia edellisvuotta enemmän, selviää Gallup-Mainostiedon keräämistä ennakkotiedoista.

Aikakaus- ja ammattilehtien mainonta kasvoi peräti 22 prosenttia hieman yli 800 miljoonaan markkaan. Sanoma- ja ilmaisjakelulehdissä mainostettiin 2,9 miljardilla markalla, joka on kuusi prosenttia enemmän kuin 1996.

Radio- ja televisiomainonta kasvoivat kymmenisen prosenttia, ulko- ja liikennemainonta 14 prosenttia ja elokuvien mainonta 7 prosenttia. Televisiossa mainostettiin nyt lähes 1,1 miljardilla markalla ja radioissa noin 180 miljoonalla. Ulko- ja liikennemainonnan osuus oli lähes 170 miljoonaa. Elokuvissa mainostettiin 6,5 miljoonalla ja internetissä kymmenellä miljoonalla markalla.

Eri viestintävälineiden osuudet mainoskakusta eivät juuri muuttuneet.

Gallup-Mainostiedon toimitusjohtaja Riitta Lausteela-Wacklin pitää viime vuoden kehitystä odotettuna. Vuosi 1996 oli vielä välivuosi, jolloin mainonta nytkähti vain kolmisen prosenttia ylöspäin. Viime vuonna laman väistyminen ja taloudellinen nousu alkoivat jo näkyä, ja tänä vuonna kasvu näyttää jatkuvan.

Eri viestintävälineiden osuudet mainoskakusta pysyivät lähes ennallaan, vaikka markkinoille tuli vuoden aikana uusia välineitä: neljäs TV-kanava ja valtakunnallinen mainosradio etunenässä. Ainoa muutos oli se, että aikakauslehdet kasvattivat osuuttaan parilla prosentilla sanomalehtien kustannuksella.

Sanoma- ja ilmaisjakelulehtien osuus mediamainonnasta oli nyt 56 prosenttia, aikakauslehtien 16, television 21, radion 4, ulkomainonnan 3, elokuvamainonnan 0,1 ja internetmainonnan 0,2 prosenttia.

Toimialoista mainontaa lisäsivät viime vuonna eniten teleoperaattorit, peräti 71 prosenttia. Markkamääräisesti suurimpana mainostajana pysyi yhä vähittäiskaupan, seuraaviksi eniten mainostettiin elintarvikkeita, moottoriajoneuvoja ja huveja. Myös työpaikkailmoituksia oli entistä runsaammin.

Suurin merkkimainostaja oli nyt Tele, joka ohitti edellisvuoden ykkösen Valion. Kolmanneksi eniten tuotteitaan mainosti Procter&Gamble.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat