Mediamainonta kääntyi kasvuun

Mediamainonta kasvoi viime vuonna 2,5 prosenttia. Mistään nousukäänteestä ei voi kuitenkaan puhua. Kasvu selittyy hintojen korotuksilla.

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna Suomessa rahaa 2,5 prosenttia toissavuotista enemmän, yhteensä 1,079 miljardia euroa. Mainonnan määrää lisäsivät erityisesti viime kevään eduskuntavaalit, sillä ilman vaalimainontaa kasvu olisi jäänyt 1,7 prosenttiin, ilmenee Mainonnan neuvottelukunnan TNS Gallupilta tilaamasta selvityksestä.

Toissa vuonna mainontaan käytetty summa oli vielä noin 1,4 prosentin laskussa. Mistään selvästä nousukäänteestä ei nytkään voi vielä puhua.

-Kun otetaan huomioon hintojen korotukset, niin todellisuudessa mainonnan volyymi ei ole kasvanut, TNS Gallupin yksikönjohtaja Riitta Lausteela sanoi STT:lle.

Kaupunkilehtien mainonta reilussa kasvussa

Sanomalehdissä julkaistuihin mainoksiin käytettiin viime vuonna rahaa 2,1 prosenttia toissa vuotta enemmän, mutta aikakauslehdissä mainostettiin euromääräisesti 0,3 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2002. Yhteensä sanoma- ja kaupunkilehdissä mainostettiin noin 595,8 miljoonalla eurolla, aikakauslehdissä 178,3 miljoonalla eurolla.

Kaupunki- ja noutopistelehtien mainonta lisääntyi peräti 9,6 prosenttia. Yhteensä sanoma- ja kaupunkilehtien osuus mediamainonnan koko kakusta oli tämän selvityksen mukaan 55,2 prosenttia ja aikakauslehtien 16,5 prosenttia. Sähköiseen mainontaan käytetty summa kasvoi 4,5 prosenttia 272 miljoonaan euroon.

Tv-mainontaan käytettiin rahaa kolme prosenttia toissa vuotta enemmän, yhteensä noin 207,4 miljoonaa euroa. Radiomainontaan ja verkkomediamainontaan käytetyt summat kasvoivat suhteessa nopeammin, mutta niiden osuus koko potista on selvästi pienempi.

Ulko- ja liikennemainontaan käytetty summa oli pienessä laskussa ja myös elokuvissa mainostettiin 5,5 prosenttia entistä vähemmän. Mediamainonnan ulkopuolelle jäävän suoramarkkinoinnin arvoksi on TNS Gallupin selvityksessä arvioitu 504 miljoonaa euroa, missä kasvua edellisestä vuodesta oli 2,5 prosenttia.

TNS Gallup seuraa selvitystä varten mainonnan määrää 350 eri mediassa, ja lisäksi tietoja täydennetään seurannan ulkopuolelle jääville viestimille suunnatulla kyselyllä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat