McLaren-pomo: Vaihto Renault’lle jäi viime tippaan

McLaren-tallin päätös vaihtaa ensi kaudeksi Renault’n moottoreihin tapahtui viime hetkillä, kertoo brittitallin tekninen johtaja Tim Goss.

Renault’n voimanlähde eroaa arkkitehtuuriltaan merkittävästi tallin viime kaudella käyttämästä Hondasta. Uuden moottorin sovittaminen autoon ei ollut suoraviivainen prosessi.

- Renault’n arkkitehtuuri on aivan erilainen. Sarjassa on kaksi erilaista arkkitehtuuria, Mercedeksen ja Hondan käyttämä ja Ferrarin ja Renault’n käyttämä lähestymistapa. Pohjimmiltaan ero on siinä, missä turboahdin sijaitsee, Goss kertoi.

- Mercedeksen ja Hondan käyttämässä mallissa kompressori sijaitsee moottorin edessä, turbiini moottorin takana ja MGU-H-yksikkö moottorin sylinterien V-asetelman keskellä.

- Ferrarin ja Renault’n malli on asettaa kompressori moottorin taakse, MGU-H sen taakse ja viimeiseksi turbiini. Nämä kaksi eri mallia vaativat auton rungon ja vaihdelaatikon suunnittelussa aivan erilaista lähestymistapaa. Nyt kun meillä on äskettäistä kokemusta kummastakin, niin näemme niiden hyvät ja huonot puolet, Goss jatkoi.

Goss kertoo, että tallin päätös vaihtaa moottoritoimittajaa tapahtui viime hetkillä.

- Renault’n lähestymistavassa on asioita, joista pidän, mutta myös sellaisia asioita, jotka hieman turhauttavat minua. Loppujen lopuksi olimme kuitenkin onnekkaita, etä päätös vaihtaa toiseen moottoriin tapahtui juuri ajoissa. Sitä ei olisi voitu tehdä enää yhtään myöhemmin, Goss sanoi.

- Meidän täytyi konfiguroida auton runko uudelleen, vaihtaa jäähdytysjärjestelmä ja sijoitella vaihdelaatikko uudelleen. Onnistuimme tekemään sen riittävän ajoissa ilman merkittäviä kompromisseja auton runkoon. Muutos oli aikamoinen, Goss lisäsi.

Lähde: motorsport.com

Lue myös:

    Uusimmat