McDonald's menettänyt osuuttaan kilpailijoille

Kolmen suurimman hampurilaisketjun kovassa kisassa McDonald's näyttää menettäneen markkinoita kilpailijoilleen. Yhtiöt kisaavat yhä hinnoilla ja toimipaikkoja perustetaan lisää. Hotelli- ja ravintolaliiton mukaan kolmen suurimman hampurilaisketjun yhteenlaskettu verollinen myynti viime vuonna oli noin 1,4 miljardia markkaa.

McDonald's kilpailijoiden puristuksessa

Carrols ilmoittaa verolliseksi myynnikseen 370 miljoonaa (noin 26%) ja Hesburger 480 miljoonaa markkaa (noin 34%). Tämän mukaan markkinoiden tähän asti suurimmalle McDonald'sille, joka ei vielä julkista viime vuoden lukujaan, jää noin 550 miljoonaa.

Vuonna 1999 McDonald'sin verollinen myynti oli noin 700 miljoonaa markka, joten näiden laskelmien valossa yhtiö on rutkasti menettänyt asemaansa kilpailijoilleen. Yhtiön markkinaosuudeksi jää 40 prosenttia, kun se aiemmin on hallinnut noin puolta markkinoista. McDonald'sin myynti aleni hieman jo vuodesta 1998 vuoteen 1999.

Hesburger ja Carrols sen sijaan hehkuttavat kovilla kasvuluvuilla. -Kolmen vuoden aikana perustimme 41 uutta toimipaikkaa ja myyntimme kaksinkertaistui 180 miljoonasta 370 miljoonaan, Carrolsin toimitusjohtaja Kari Kivikoski sanoo. Hesburgerin mukaan niiden myynti kasvoi yli kymmenen prosenttia viime vuonna.

McDonald'silla eniten väkeä


Hesburger ilmoitti tänään perustavansa Suomeen sadannen toimipisteen. Yhtiön toimitusjohtajan Aarne Ahon mukaan yhtiö suunnittelee nostavansa myyntipisteiden määrää tänä vuonna kymmenellä.

Lähes saman määrän uusia toimipaikkoja avaa Carrols, jolla nyt on 70 toimipistettä. McDonald'silla toimipaikkoja on 93. McDonad'silla väkeä on selvästi kilpailijoita enemmän, noin 3 800. Hesburgerin toimipaikoissa työskenteli vuoden lopulla noin 2 500 ihmistä ja Carrolsin noin 1 500.

Hesburger on kokonaan Heikki Salmelan ja hänen poikiensa omistuksessa. Carrols puolestaan on Keskon täysin omistama tytäryhtiö. McDonald'sin paikoista 70 prosenttia on franchise-yrittäjien omistuksessa ja loput omistaa McDonald's Oy.

"Tällainen ei voi kauan jatkua"


Toimipaikkoja alalle tulee lisää, vaikka kapasiteettia nyt on jo yli tarpeen. -Tarjonta on kasvanut kysyntää nopeammin, tutkimuspäällikkö Heikki Lankinen Hotelli- ja ravintolaliitosta sanoo.

Lankisen mukaan hampurilaisketjujen reaalihinnat ovat laskussa, kun taas perinteisillä ravintoloilla hinnat ovat nousussa. Tällainen tilanne, jossa kapasiteetin käyttöaste laskee samaan aikaan kuin reaalihinnat laskevat, ei Lankisen mukaan voi pitkään jatkua.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat