Matkustajalaivojen typpioksiidi päästöt kuriin uuden tekniikan avulla

Viking Linen Mariellalla eletään jännittäviä päiviä, sillä laiva toimii parhaillan uuden tekniikan koealuksena.

Niin kutsuttu HAM-laite estää tehokkaasti typen oksiidien synnyn ja niinkin yksinkertaisesti kuin veden avulla. Tekniikkaa on kehitelty vuosia eri tahojen ja maiden välisenä yhteistyönä. Viking Line lähti hankkeeseen mukaan pari vuotta sitten.

Viking Linen tekninen johtaja Kaj Jansson sanoo, että me olemme nyt ajaneet ensimmäiset vuorot ja tulokset on sellaiset, jotka me olemme aavistelleet, siis vähennys noksiin on semmoiset 70-80%.
Happamoittava ja samalla rehevöittävä noksi eli typpioksiidi vähenee, kun polttoilma ohjataan höyrystimeen eikä jäähdyttimeen kuten ennen.

Ilma, mihin on sekoitettu vesihöyryä, aiheuttaa koneessa sen, että lämpötila polttohetkessä ei ole niin korkea, kun tavallisesti ja kun polttolämpötila laskee se tarkoittaa sitä, että noksi ei synny tai syntyy huomattavasti vähemmän kuin ilman tätä laitetta, sanoo Jansson.

Prosessin raaka-aineena toimii vesi. Toistaiseksi koeajoissa on käytetty makeaa vettä. Jatkossa se on tarjoitus vaihtaa meriveteen.
Jo nyt tiedetään HAM:in toimivan, mutta vasta aika näytää kuinka kone laitetta kestää.
Kiinnostuksella asiaa seuraavat myös muut kuin hankkeessa mukana olevat.

Erityisesti Ruotsin puolella merenkulkuhallitus on erittäin kiinnostunut asiasta. Janssonin kollegoja ympäri maailmaa seuraa tätä aika paljon. Vaikka laivojen osuus kokonaispäästöistä ei ole suuri, olisi hankkeen onnistuminen merkittävä asia.
-Se tarkottais erittäin paljon, jos tää onnistuu. Nimittäin se on ainoa menetelmä, joka on näin luonnonmukainen noksin vähentämiseen, sanoo Viking Linen tekninen johtaja Kaj Jansson.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat