Matkustajalaivoilla sattuu useita sähkökatkoksia vuodessa

Suurilla matkustaja-aluksilla tapahtuu useita sähkökatkoksia vuosittain. Viranomaisilla ei ole tarkkaa tilastoa katkosten määrästä, sillä laki ei velvoita varustamoja ilmoittamaan läheltä piti -tilanteista.

- Tällaiset blackout -tilanteet eivät ole viikoittaisia tai kuukausittaisiakaan, mutta eivät ne poikkeuksellisiakaan ole, kertoo tarkastusosaston johtaja Juha-Matti Korsi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.

Hänen mukaansa blackouteja sattuu vuosittain useita kertoja.

Blackoutilla tarkoitetaan katkosta laivan pääsähköjärjestelmässä. Avomerellä sattuessaan sellainen ei yleensä aiheuta vaaratilannetta. Viking Linen Amorella-aluksen katkos johti eilen karilleajoon, sillä sähköt katosivat kapeassa väylässä lähellä karikkoa.

Pääkoneiden sammuttua virtaa ei riitä enää laivan ohjausjärjestelmään, Korsi kuvailee.

-Jos potkurit eivät pyöri, ei peräsimelläkään ole mitään vaikutusta. Tällöin ainoa tapa jarruttaa on laskea ankkurit, ja näin tehtiin Amorellallakin.

Amorellan on kerrottu tömähtäneen karille alhaisella nopeudella. Tilanne olisi voinut olla toinen, jos merellä olisi katkoksen aikaan esimerkiksi myrskynnyt rajusti.

-Silloin tuuli olisi tarttunut laivaan ja lähtenyt viemään kuten mitä tahansa kelluvaa kappaletta.

Vaaratilanteet harvinaisia 

Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Risto Haimila toteaa, että vaikka laivoilla tapahtuu blackouteja, ja saaristossa liikennöidään paljon, vaaratilanteet ovat harvinaisia. 

- Se kertonee siitäkin, että katkoksiin on myös varauduttu varustamoissa.

Sekä Trafi että Onnettomuustutkintakeskus tutkivat Amorellan karilleajoa. Samalla tarkastellaan, pitäisikö turvallisuussuosituksia tai -määräyksiä muuttaa vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi.

Trafi on puolentoista vuoden ajan pyytänyt varustamoilta raportteja vikatilanteista. Tarkoituksena on luoda tarkempi tilasto poikkeustilanteista vesillä.

- Aikaisemmin meillä on ollut tarkka tieto vain onnettomuuksiin johtaneista tapauksista. Iso osa suomalaisista varustamoista on lähtenyt vapaaehtoisesti mukaan, Korsi kertoo.

Katkon varalle useita varajärjestelmiä 

Suuri matkustaja-alus on kuin kelluva voimala, joka tuottaa itse kaiken käyttämänsä sähkön. Pääsähköjärjestelmän lisäksi sillä on oltava vara- ja hätäjärjestelmä, jotka ottavat ohjat katkoksen sattuessa. 

Kriittisimmillä laitteilla kuten radio- ja navigointilaitteilla sekä palohälyttimillä on vielä tukenaan akusto, josta riittäisi virtaa muutamaksi tunniksi myös kaikkien generaattorien pettäessä.

Amorellan katkoksen syytä ei vielä tiedetä. Yleisesti katkoksen saattaa aiheuttaa moni tekijä, sanoo Korsi.

- Alusten toimintaympäristö on täynnä tärinää, välillä on äärettömän kylmä, välillä lämmin, kosteaa, ja pölyäkin kertyy. Varsinkin tämän tapaisessa vanhemmassa aluksessa syitä voi olla monia: Se on tärissyt, ja kerännyt pölyä ja kosteutta 25 vuotta.

Suomalaisten varustamojen risteilijöistä suuri osa on noin 20-vuotiaita. Haimilan mukaan aluksen iästä ei kuitenkaan suoraan voi päätellä sen turvallisuutta.

- Se riippuu siitä, kuinka hyvin järjestelmiä on ylläpidetty ja huollettu, ja kuinka niitä käytetään.

 

Lue myös:

    Uusimmat