Matkatoimistojen verkkosivuilla monia puutteita

Kuluttaja-asimiehen mukaan matkatoimistojen Internet-sivuilta löytyy huomautettavaa esimerkiksi matkan hinnan ja peruuttamisehtojen ilmoittamisen suhteen.

Matkailupalveluiden nettisivustoilta on löytynyt kuluttaja-asiamiehen tarkastuksessa paljon huomauttamista.

Osa matkatoimistoista ei kertonut lainkaan matkan hintaa ja monilta sivuilla puuttuivat matkan peruuttamisehdot. Moni yritys ei myöskään kertonut mitään sivuston turvallisuudesta, kun maksetaan sähköisesti ja vain osalla tarkistetuista yrityksistä oli suojaus käytössä.

Ylitarkastaja Mari Österberg Kuluttajavirastosta uskoo, että ainakin osasyynä tilanteeseen saattaa olla lainsäädännön tuoreus.

- Nämä lait, jotka edellyttävät verkkosivuilla täydellisiä tietoja, ovat tulleet voimaan vuoden 2001 maaliskuussa ja vuoden 2002 heinäkuussa. Voi olla, että tämä on vielä niin tuoretta, ettei kaikilla ole vielä tietoa uudesta lainsäädännöstä. Mutta sitten kyse saattaa olla myös piittaamattomuudesta, Österrberg sanoo.

Niin ikään yleisimpiä puutteita olivat täydellisten yritys- ja yhteystietojen puuttuminen. Kuluttaja-asiamies tarkisti kaksi viikkoa sitten noin 120 matkailupalveluja myyvä yrityksen Internet-sivustoa. Lähes kaikilta sivuilta löytyi puutteellisuuksia. Kuluttaja-asiamies on lähettänyt valvontakirjeen kuluttajansuojaa rikkoneille matkatoimistoille. Tarvittaessa kuluttaja-asiamies ryhtyy jatkotoimiin.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat