Matkapuhelinoperaattorit haastavat Nokian

Matkapuhelinoperaattorit yrittävät hillitä Nokian ylivaltaa tuomalla markkinoille puhelimia omilla tuotemerkeillään.

Omien merkkien käyttö on yleistynyt nopeasti Euroopassa ja Japanissa. Operaattorit haluavat näin myös sitoa asiakkaansa yhä tiukemmin itselleen.

Nokian kallein omaisuus, yhtiön tuotemerkki eli brandi, on yksi maailman arvokkaimmista. Nyt ohjelmistojätti Microsoft on tuonut markkinoille oman älypuhelimen, jota myydään ranskalaisoperaattori Orangen tuotemerkillä. Operaattorit ovatkin tuoneet nopeasti myyntiin puhelimia omilla tuotemerkeillään. Nokia halutaan kuriin.

- Aikaisemminhan operaattorit pystyivät kilpailuttamaan Ericssonia, Motorolaa ja Nokiaa keskenään hyvin. Nyt kun Ericssonin ja Motorolan markkinaosuudet ovat romahtaneet Euroopassa, niin Nokiasta on tullut paljon dominoivampi, teknologianeuvonantaja Tero Kuittinen Opstockista kertoo.

Yksi omalla puhelinmerkillään markkinoille lähtenyt on saksalainen O2. Suurin tekijä on japanilainen Docomo. Myös listan eurooppalaiset ovat aktiivisia.

Operaattoripuhelimien vuosimyynti on karkeasti kymmenisen prosenttia maailman volyymista. Nokia suhtautuu asiaan tyynesti.

- Vieroksun lähtökohtaa, että tässä olisi uhka kyseessä, vaan pikemminkin näkisin, että operaattori-brandi ja matkapuhelin-brandi täydentävät toisiaan ja ikään kuin elävät symbioosi-ilmapiirissä, markkinointijohtaja Pekka Rantala Nokia Mobile Phonesista painottaa.

Puhelinvalmistajien alamäki on antanut operaattoreille yliotteen. Heikkokuntoisten laitevalmistajien on pakko ottaa vastaan kaikki tilaukset, mitä saatavissa on, vaikka oma tuotemerkki katoaa ja rapautuu entisestään. Operaattorit hakevat puhelinbrandeillaan myös asiakasuskollisuutta.

Ajatus siitä, että asiakas voisi hankkia pikemminkin Orange-puhelimen kuin Nokia-puhelimen on operaattoreiden haave.

Omat puhelinmerkit ovat operaattoreille myös melkoinen riski. Heikossa markkinatilanteessa puhelinmyynti voi epäonnistua täydellisesti pelkästään kehnon muotuilun, väärien ominaisuuksien tai vikojen vuoksi.

(MTV3)

Katso myös Jari Saarion juttu aiheesta
(talousuutiset 31.10.2002)

Lue myös:

    Uusimmat