Matkamyynti tippui odotettua vähemmän

Syyskuun terrori-iskujen vaikutukset jäivät matkailualalla odotettua pienemmiksi. Eniten kärsi liikematkojen myynti.

Liikematkamyynti väheni terrori-iskujen seurauksena syys-lokakuussa, jolloin se jäi 25-30 prosenttiin edellisen vuoden vastaavien kuukausien myynnistä. Vapaa-ajan matkoissa päästiin edellisvuoden lukuihin.

Liikematkojen osuus matkatoimistoalan kokonaismyynnistä on edelleenkin yli 50 prosenttia. Näin totesi Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Hannu Hämäläinen puhuessaan kansainvälisillä matkailumessuilla Helsingissä tänään.

Liiton jäsentoimistojen myynti ilman alan sisäistä myyntiä oli viime vuonna runsaat 1,7 miljardia euroa. Laskua edellisvuoteen oli 48 miljoonaa euroa eli 2,7 prosenttia. Myynnin vähenemistä Hämäläinen piti selvästi ennakoitua pienempänä.

Liikematkamyynti oli viime vuonna 893 miljoonaa euroa. Lentäen tehtyjen vapaa-ajan valmismatkojen määrä laski 5 prosenttia, mutta myynnin arvo oli 551 miljoonaa euroa eli sama kuin vuonna 2000. Muun matkatoimistomyynnin arvo pysyi edellisvuoden tasolla eli 300 miljoonassa eurossa.

Liikematkatoimistoilla suurimmat odotukset


Matkatoimistoalan liitto selvitti heti vuodenvaihteen jälkeen jäsentoimistojensa näkemyksiä alan kehityksestä alkaneelle vuodelle. Verkossa tehtyyn tiedusteluun vastasi 102 yritystä. Niistä 44 ilmoitti päätoimialakseen vapaa-ajan matkojen järjestämisen, 34 vapaa-ajan valmismatkojen välittämisen ja 24 liikematkatoiminnan.

47 prosenttia vastaajayrityksistä katsoi myyntinsä toteutuvan alkaneena vuonna saman suuruisena kuin 2001. 32 prosenttia arvioi myynnin kasvavan ja 21 prosenttia pienenevän.

Suurimmista kasvuodotuksista kertoivat liikematkatoimistot. Joka toinen niistä uskoo kasvuun tänä vuonna. Valmismatkojen järjestäjistä lisäystä ennakoi runsas kolmannes.

Matkatoimistojen henkilöstömäärä ei vastausten perusteella ainakaan ole kasvamassa, sillä joka viides vastaaja uskoi henkilökunnan pienenevän.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat