Matkalaukun viivästymisestä maksetaan korvauksia kirjavin perustein

Matkalaukun viivästymisestä maksetaan lentomatkustajalle korvauksia kirjavin perustein. Korvauskäytännöissä oleellista on esimerkiksi se, kohdistuuko matka ulkomaille vai kotimaahan.

Ensisijaisesti korvausvastuussa on lentoyhtiö.

- Lentoyhtiö vastaa lähtökohtaisesti matkatavaraviivästyksestä matkustajalle aiheutuvasta vahingoista. Korvausvastuuta ei kuitenkaan ole, jos lentoyhtiö voi näyttää, että se on ryhtynyt kaikkiin mahdollisiin, kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi, kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula kertoo.

Kohtuudella edellytettävät toimenpiteet voivat olla moninaisia.

- Tietysti ne voivat olla hyvinkin monenlaisia, eli siellä sitten arvioidaan erikseen sääolosuhteet ja muut erilaiset tekijät, jotka ovat mahdollisesti voineet vaikuttaa viivästyksiin.

Jos lentoyhtiö vapautuu korvausvastuustaan esimerkiksi sääolosuhteisiin vedoten, matkustajalla on käytössään vielä yksi oljenkorsi. Korvauksia matkan varrelle jääneestä kapsakista voi hakea vakuutusyhtiöltä.

Yleisesti vakuutusyhtiöt korvaavat laukun menettäneille matkustajille välttämättömyystarvikkeita, kuten vaatteita ja hygieniatuotteita, joidenkin kymppien edestä.

Esimerkiksi Pohjolalta korvauksia saa, kun laukku viivästyy kaksi tuntia matkustajan aikataulusta. Fennia, Tapiola ja If antavat matkustajan odottaa laukkuaan puoli vuorokautta. Tapiola korvaa vain ulkomaille kohdistuneilla matkoilla kadonneet laukut ja If taas on tarkka sen suhteen, miksi laukut katosivat.

(MTV3)

Katso Nina Rahkolan juttu (Seitsemän uutiset 12.1.2010)

Lue myös:

    Uusimmat