Matkailuala luottaa tulevaisuuteen

Matkailuyritykset uskovat alansa kilpailun kiristyvän Suomessa edelleen. Alan yritysten usko myönteiseen suhdannekehitykseen on siitä huolimatta viime aikoina vahvistunut. Tiedot käyvät ilmi vuotuisesta matkailun suhdannebarometristä, joka julkaistiin tänään.

Talvinen Rovaniemi

-Kilpailun kiristymisestä huolimatta tilanne näyttää matkailuyritysten kannalta hyvältä. Odotukset ovat nousseet vuodelle 2000, arvioi Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) johtaja Jaakko Lehtonen. Matkailualan kilpailun arvioidaan kiristyvän kautta linjan. Tiukinta kisa on ennusteiden mukaan matkailuorganisaatioiden, matkatoimistojen ja ohjelmapalveluyritysten kesken.

Alueellisesti kilpailu kiristynee eniten Pohjanmaalla ja Päijät-Hämeessä. Suomen Matkailun Kehitys Oy:n toimitusjohtaja Hannu Salovaara varoittikin, että ala saattaa olla jälleen menossa sille ylikuumenemisen tielle, joka johti vuonna 1990 romahdukseen.

Matkailun talouskehitys on ollut viime vuosina Suomessa nousevaa. Näin kannattavuuskin on pysynyt mm. investoinneista huolimatta vakaana.
-Investointien kappalemäärä on alalla vähentynyt, mutta tärkeää on, että niiden keskikoko kasvaa, MEKin Lehtonen linjaa. Taantumaksi hän nimeää sen, että panostus tuotekehitykseen näyttää laskevan alalla selvästi. Uuden barometrin valossa etenkin huvipuistot, ohjelmapalvelut sekä hiihtokeskukset uskovat edistyvänsä vuonna 2000 paljon. Toisessa ääripäässä ovat ravintolat ja pubit, joilla on vähäiset odotukset.

Markkinointitavoitteet kotimaassa ja saksankielisissä maissa

Viime vuoden tavoin matkailuyritykset investoivat selvästi enemmän markkinointiin kotimaassa kuin ulkomailla. Kotimaisen matkailun osuus onkin 70-75 prosenttia Suomen kokonaismatkailusta. Ulkomaista on saksankielisen Keski-Euroopan turistien määrä kasvamassa meillä edelleen. Taantumia kirjattaneen mm. venäläisten matkailussa Suomessa.

Mikäli odotukset toteutuvat, merkitystään kasvattavat etenkin luonto- ja liikuntamatkat - niin kesällä kuin talvellakin. Yhä tärkeämpiä ovat myös harrastuksiin liittyvät matkat sekä kokous- ja konferenssimatkat. Alueellisesti Suomen matkailualan näkymät ovat myönteisimmät Itä-Uudellamaalla. Myös Ahvenanmaalla asetelma on tuloskehityksen valossa hyvä. Heikoimmat odotukset kirjattiin Etelä-Karjalassa.

Vuoden 1999 odotukset toteutuivat parhaiten Itä-Uudenmaan matkailuyrityksillä. Arviot pettivät eniten Pohjois-Karjalassa, Keski-Suomessa ja Kymenlaaksossa. Toimialoista vuoden 1999 odotukset alitettiin selvimmin huvipuistoissa ja vähittäiskaupassa. Matkailun valtakunnallisen suhdannebarometrin kokoaa Matkailun edistämiskeskuksen toimeksiannosta Suomen Matkailun Kehitys Oy. Barometrin kysymyksiin vastasi tällä kertaa 770 yritystä eri puolilta Suomea.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat