Ferrarin Felipe Massa voitti formula ykkösten Espanjan GP:n sunnuntaina. Toiseksi ajanut McLarenin Lewis Hamilton nousi MM-sarjan kärkipaikalle. Kimi Räikkönen joutui keskeyttämään kilpailun yhdeksän kierroksen jälkeen Ferrari-auton teknisen vian takia. Räikkönen ajoi ennen keskeytystään kolmantena.
Massa ajoi maaliin 6,7 sekuntia ennen Hamiltonia. Kolmanneksi sijoittunut Fernando Alonso jäi kärjestä 17,4 sekuntia. Massa oli Espanjassa suorastaan ylivoimainen saavuttaen ns. hattutempun: paalupaikka, voitto ja kilpailun nopein kierros. Massa johti kilpailua parhaimmillaan ennen toista varikkokäyntiään 19 sekunnilla.
30 pistettä kerännyt Hamilton on MM-kärjessä. Toisena oleva Alonso on kerännyt 28 pistettä. Massa on 27 pisteen kera kolmantena. Räikkönen putosi MM-sarjassa neljänneksi 22 pisteensä myötä. 22-vuotias Hamilton on F1-historian nuorin MM-johdossa oleva kuljettaja.
Kärki ajoi kahden varikkokäynnin taktiikalla, mutta Renault'n Heikki Kovalainen käytti kolmen varikkokäynnin taktiikkaa, koska autoon ei saatu varikkokäynnillä tankkausjärjestelmän vian takia riittävästi polttoainetta. Kovalainen piti toisen varikkokäyntinsä jälkeen erittäin hyvää vauhtia nousten näin lopputuloksissa seitsemänneksi. Williamsin Nico Rosberg tuli maaliin Kovalaisen edellä kuudentena. Nämä sijoitukset olivat molemmille kuljettajille F1-uran parhaat.
Super Aguri -talli sai historiansa ensimmäisen MM-pisteen, kun Takuma Sato oli kahdeksas.
Ykkösmutkassa kova taistelu
Paalupaikkamies Felipe Massa piti startissa kärkipaikkansa, vaikka joutui ykkösmutkassa todella koville ulkokautta rinnalle nousseen Alonson kanssa. Alonso ja Massa osuivat kevyesti toisiinsa ja Alonso joutui ajamaan leveäksi hiekalle, koska muuten seurauksena olisi ollut iso kolari. Alonson auton ilmanohjain vaurioitui kolarin seurauksena. Alonson ja Massan kisa olisi voinut päättyä ensimmäiseen mutkaan.
- Autot osuivat toisiinsa. Se oli riskitilanne meille molemmille, mutta tällä radalla ensimmäisessä mutkassa täytyy onnistua. En halunnut, että nyt käy kuten Malesiassa, Massa muisteli Malesian kisaa, jos hän lähti paalulta ja ajautui avausmutkan taistelussa hiekalle.
Alonso ei ollut tyytyväinen Massan ajoon.
- Olin ulkokurvin puolella, mutta mielestäni selvästi edellä kun tultiin kaarteeseen sisään. Noista tilanteista 99 prosenttia päättyy molempien kuljettajien keskeytykseen, Alonso tuumi.
Räikkönen piti startissa kolmannen sijansa. Neljännestä ruudusta toiseksi noussut Lewis Hamilton pääsi startissa Kimin edelle, mutta Kimi pääsi vastaavasti ohittamaan kakkosruudusta lähteneen Alonson, kun espanjalainen joutui ajamaan ykkösmutkassa leveäksi. Räikkönen ehti käydä kolmossijasta hyvää taistelua Alonson kanssa ennen kuin joutui kurvaamaan varikolle keskeyttämään.
- Yhtäkkiä vaan sähköt katosivat, elektroniikka- ja hydrauliikkajärjestelmät lakkasivat toimimasta. Hyvä kun pääsin radalta pois, vähäsanainen ja silmin nähden pettynyt Räikkönen harmitteli.
- Harmittava juttu MM-taistelun kannalta. Olisin pystynyt pitämään Alonson takana. Lewisin ja Massan voittamiseen en olisi pystynyt, Räikkönen totesi.
Ferrarin kisataktikko Luca Baldisserri vahvisti, että Kimin auton vika paikallistettiin vaihtovirtalaturin johdotukseen.
- Emme saaneet siitä mitään varoitusta. Meidän täytyy tutkia, mikä se aiheutti. Se ryösti häneltä mahdollisen palkintosijoituksen, Baldisserri totesi.
Paalupaikalta voittoon ajaneelle Massalle gp-kisan ykköstila oli kauden toinen ja uran neljäs.
- Startti oli tiukka ja vaikea. Sen jälkeen ero muihin syntyi helposti, Massa kiteytti kisaansa.
Honda-kuskien kisa oli surkea: Jenson Button ja Rubens Barrichello osuivat toisiinsa taisteltuaan sijoituksesta, minkä seurauksena Button joutui käymään varikolla hakemassa uuden keulan. Barrichello ajoi kisassa kymmenenneksi ja Button 12:nneksi.
BMW:n Nick Heidfeld oli ajamassa vahvaa kisaa ja piti hetken jopa kärkipaikkaa muiden varikkokäyntien myötä. Heidfeldin varikkokäynti meni kuitenkin pieleen, sillä hänet päästettiin liikkeelle, kun oikean eturenkaan kiinnitykseen käytettävä mutterinväännin oli vielä kiinni eturenkaassa. Heidfeld joutui palaamaan varikolle heti seuraavalla kierroksella. Lopulta hän joutui keskeyttämään varikolle autonsa vian takia.
Massan ensimmäisellä varikkokäynnillä nähtiin dramatiikkaa, kun polttoainetta läikkyi hieman auton päälle. Bensa syttyi palamaan suurella liekillä Massan lähdettyä varikolta liikkeelle. Liekit kuitenkin sammuivat nopeasti.
Williamsin Alex Wurz ajoi startissa Ralf Schumacherin Toyotan perään. Näin molempien kisa meni mönkään. Molempien Toyota-kuskien kisa päättyi keskeytykseen, kun Jarno Trulli ajoi polttoaineenpaineongelman takia varikolle keskeyttämään kisan varhaisessa vaiheessa. Trulli putosi jo ennen starttia kuudennesta ruudusta hännille, kun auto sammui lämmittelykierroksen jälkeen lähtöruudukkoon.
Kooste Espanjan GP:stä MTV3:lla klo 18.00 - 1900.
Espanjan GP:n tulokset: 1. Felipe Massa Ferrari 1.31.36,230 2 varikkokäyntiä 2. Lewis Hamilton McLaren +6,790 2 3. Fernando Alonso McLaren +17,456 2 4. Robert Kubica BMW +31,615 2 5. David Coulthard Red Bull +58,331 2 6. Nico Rosberg Williams +59,538 2 7. Heikki Kovalainen Renault +1.02,128 3 8. Takuma Sato Super Aguri -1 kierros 2 9. Giancarlo Fisichella Renault -1 kierros 3 10. Rubens Barrichello Honda -1 kierros 2 11. Anthony Davidson Super Aguri -1 kierros 2 12. Jenson Button Honda -1 kierros 3 13. Adrian Sutil Spyker -2 kierrosta 2 14. Christijan Albers Spyker -2 kierrosta 3 Keskeyttäneet: Nick Heidfeld BMW 46 kierrosta Ralf Schumacher Toyota 44 kierrosta Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 19 kierrosta Scott Speed Toro Rosso 9 kierrosta Kimi Räikkönen Ferrari 9 kierrosta Jarno Trulli Toyota 8 kierrosta Mark Webber Red Bull 7 kierrosta Alex Wurz Williams 1 kierros Kilpailun nopein kierros Felipe Massa 1.22,680 kierroksella 14. Voittaja Massan keskinopeus 198,102 km/h.
Kuljettajien nopeimmat kierrosajat Espanjan GP:ssä: kierros aika 1. Felipe Massa Ferrari 14 1.22,680 2. Lewis Hamilton McLaren 20 1.22,876 3. Fernando Alonso McLaren 17 1.22,966 4. Heikki Kovalainen Renault 32 1.22,980 5. Robert Kubica BMW 20 1.23,129 6. Kimi Räikkönen Ferrari 7 1.23,475 7. Nick Heidfeld BMW 22 1.23,483 8. David Coulthard Red Bull 18 1.23,524 9. Giancarlo Fisichella Renault 57 1.23,560 10. Nico Rosberg Williams 60 1.23,693 11. Ralf Schumacher Toyota 37 1.24,003 12. Takuma Sato Super Aguri 23 1.24,110 13. Jenson Button Honda 64 1.24,186 14. Rubens Barrichello Honda 16 1.24,287 15. Anthony Davidson Super Aguri 59 1.24,291 16. Adrian Sutil Spyker 57 1.25,191 17. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 18 1.25,207 18. Christijan Albers Spyker 61 1.25,260 19. Jarno Trulli Toyota 6 1.26,094 20. Scott Speed Toro Rosso 6 1.26,238 21. Mark Webber Red Bull 4 1.26,323
Kuljettajien MM-pisteet 2007 (4/17): 1. Lewis Hamilton McLaren 30 2. Fernando Alonso McLaren 28 3. Felipe Massa Ferrari 27 4. Kimi Räikkönen Ferrari 22 5. Nick Heidfeld BMW 15 6. Robert Kubica BMW 8 7. Giancarlo Fisichella Renault 8 8. Nico Rosberg Williams 5 9. David Coulthard Red Bull 4 10. Jarno Trulli Toyota 4 11. Heikki Kovalainen Renault 3 12. Takuma Sato Super Aguri 1 13. Ralf Schumacher Toyota 1
Valmistajien MM-pisteet 2007 (4/17): 1. McLaren 58 2. Ferrari 49 3. BMW 23 4. Renault 11 5. Williams 5 6. Toyota 5 7. Red Bull 4 8. Super Aguri 1
(MTV3)