Masa Yardsin toimitusjohtajaksi Jorma Eloranta

Martin Saarikankaan seuraajaksi Kvaerner Masa Yardsin johdossa on valittu Patria Industriesin toimitusjohtaja Jorma Eloranta, 49. Masa-Yardsin perustaja Saarikangas jättää toimitusjohtajan tehtävät tammikuun lopussa, mutta hallituspaikkansa hän pitää senkin jälkeen.

Pari viime vuotta Masa-Yards on painiskellut kannattavuus- ja tuottavuusongelmien parissa. Paraikaa yhtiö toteuttaa kehitysohjelmaa, jonka yksityiskohdista yhtiö vaikenee, mutta pyrkii sen avulla kutistamaan menojaan parisataa miljoonaa lähivuosina. Eloranta sanoo tutustuneensa Masa-Yardsin budjetteihin, ennusteisiin ja kehitysohjelmaan.

-Kyllä tästä on tehtävissä success story (menestystarina) jälleen kerran, hän sanoo. Diplomi-insinööri Elorannan valitsijat kehuvat Elorantaa kokeneeksi ja korkealle arvostetuksi teollisuusjohtajaksi. Tällä haavaa Eloranta on ilmailu-, avaruus- ja puolustusteollisuuden tuotteita valmistavan, valtion omistaman Patria Industriesin vetäjänä.

-Risteilyaluksista en paljoa ymmärrä, mutta en tiennyt paljoa Horneteistakaan ennen Patriaan siirtymistä, Eloranta toteaa. Elorannan aikana Patria on muuttunut paljon, nimenmuutoksesta alkaen. Kolme vuotta sitten valtion määräysvallassa oleva puolustusvälineteollisuus yhdistettiin saman katon alle ja kansainvälisistä syistä aiempi nimi Valtion Puolustusväline muutettiin Patria Industriesiksi.

Suomen puolustusvoimien osuus Patrian liikevaihdosta oli korkeimmillaan kaksi kolmasosaa, kun osuus tämän vuoden tammi-syyskuussa oli neljännes. Viime vuonna Patrian liikevaihto oli 1,1 miljardia markkaa ja yhtiön palkkalistoilla oli 2200 ihmistä. Ennen Patriaa Eloranta on toiminut mm. Finvestissä ja Jaakko Pöyry Oy:ssä.

Masan myynti esillä

Telakkahissi

Masa-Yardsin norjalaisomistaja Kvaerner on ilmoittanut halunsa luopua telakkateollisuudesta ja Masallekin haettiin omistajaa pitkän aikaa. Saarikangas ajoi yhtiölle suomalaista omistuspohjaa, mutta hanke kariutui ja Suomen telakoiden myynti pantiin keväällä jäihin.

Eloranta sanoo keskustelleensa Kvaernerin edustajien kanssa omistuksesta. -Kvaerner on ilmoittanut sitoutumisensa Masa-Yardsin kehittämiseen. Elorannan mukaan yhtiölle haetaan pitkäjänteisempää omistuspohjaa, mutta hänen tarkoituksenaan ei ole aloittaa uutta tehtävää rupeamalla myyntineuvotteluihin. Hän lupasi kertoa asiasta seikkaperäisemmin lähiaikoina.

Ahtisaaren matkoilla tavattu

Masa-Yardsia 11 vuotta eli perustamisesta asti luotsannut Saarikangas vakuuttaa jättävänsä yhtiön levollisin mielin Elorannan haltuun. Saarikangas jatkaa kuitenkin Masan hallituksen jäsenenä.

Ensi töikseen hän tutustuttaa Elorannan alan piireihin, mm. tilaajiin. Suomi on pieni maa, jossa teollisuusjohtajat tuntuvat toisensa. Eloranta ja Saarikangas ovat vanhastaan tuttuja, he ovat matkailleet yhdessä mm. edellisen presidentin Martti Ahtisaaren vienninedistämisreissuilla.

Saarikangas uskoo risteilyalusten kysynnän kasvavan, sillä nykyaluksilla pystytään risteilyttämään alle kuusi miljoonaa ihmistä vuosittain ja varsinkin Amerikassa into risteilyjä kohtaan on kova. Maailman meriä purjehtii tällä hetkellä 283 risteilyalusta.

Suurimmat alusten rakentajat vetoisuudella mitattuna ovat Masa-Yards ja italialainen Fincantieri. Molempien osuus tilauskirjoissa olevista risteilyaluksista on viidenneksen luokkaa. Ranskalaisen Atlantiquen markkinaosuus on noin 17 prosenttia ja saksalaisen Meyerin 11prosenttia.

Lue myös:

    Uusimmat