Masa-Yardsin liikevaihto supistui viidenneksen

Suomen suurimman laivanrakentajan, Kvaerner Masa-Yardsin liikevaihto kutistui tammi-syyskuussa viidennneksen. Yhtiö on silti parantanut kannattavuuttaan. Toimitusjohtaja Jorma Eloranta kertoo tiedotteessaan, että yhtiön tulos heikkenee lähimpien vuosineljännesten aikana siitä huolimatta, että yhtiö sai uuden risteilyalussopimuksen. Näkymät päämarkkinoilla ovat hieman parantuneet.

Kvaerner Masa-Yardsin arkistokuva


Suomen suurin laivanrakentaja Kvaerner Masa-Yards on parantanut kannattavuuttaan, vaikka yhtiön liikevaihto kutistui tammi-syyskuussa viidenneksen.

Masa-Yardsin toimitusjohtaja Jorma Eloranta huomauttaa maanantaina tiedotteessa, että yhtiön tulos heikkenee lähimpien vuosineljännesten aikana siitä huolimatta, että yhtiö sai syyskuussa uuden risteilyalussopimuksen ja näkymät sen päämarkkinoilla ovat parantuneet jonkin verran.

Tiedotteen mukaan Masa-Yardsin tammi-syyskuun liikevaihto supistui vuotta aiemmasta 20 prosenttia 625 miljoonaan euroon ja liikevoitto kasvoi lähes 11 prosenttia 73 miljoonaan. Konsernin käytännön mukaisesti Masa-Yards ei kerro julkisuuteen tulosta rahoituserien jälkeen.

Masa-Yardsin omistaja on brittiläis-norjalainen energia- ja konepajakonserni Aker Kvaerner, joka kertoo maanantaina odotuksia huonommasta kolmannen vuosineljänneksen tuloksesta. Koko konsernin heinä-syyskuun liikevaihto jäi 9,3 miljardiin Norjan kruunuun (n. 113 milj.euroa). Liikevaihto supistui vuotta aiemmasta, jolloin liikevaihtoa kertyi 10,1 miljardia kruunua. Konsernin liikevoitto kutistui 42 miljoonaan kruunuun (n. 5 milj. euroa) edellisvuoden 169 miljoonasta kruunusta ja tulos rahoituserien jälkeen painui 45 miljoonaa kruunua tappiolle edellisvuoden 195 miljoonasta kruunusta. Uutistoimisto Reutersin haastattelemat analyytikot olivat odottaneet Kvaernerin yltävän voitolliseen tulokseen.

(MTV3-STT)

Masa-Yardsin ahdinko johtuu risteilyalusten tilausten vähentymisestä, toteaa toimitusjohtaja Jorma Eloranta.

- Asiakkaat ovat tilanneet paljon aluksia ja heille on tulossa jo olemassaolevan tilauskannan puitteissa aluksia. Tästä syystä volyymi risteilyaluksissa uusien tilausten osalta on alhaisempi kuin muutamaan vuoteen. Alalla on risteilyalusten osalta myös ylitarjontaa, Eloranta sanoi MTV3:n haastattelussa.
(Huomenta Suomi 11.11.2003)

Lue myös:

    Uusimmat