Markkinointiviestintään käytettiin 10,4 miljardia

Mainontaan ja menekinedistämiseen käytettiin viime vuonna rahaa yhteensä 10 422 miljoonaa markkaa, ilmenee Suomen Gallupin tekemästä selvityksestä. Summa oli 4,5 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin, jolloin mainontaan ja markkinointiin käytettiin 9971 miljoonaa markkaa.

Lehti-, televisio-, radio- ja ulkomainonta kasvoi viime vuonna 2,6 prosenttia ja nousi 4695 miljoonaan markkaan. Vuotta aiemmin mediamainontaan käytettiin 4578 miljoonaa markkaa.

Sanomalehtien osuus mediamainonnan potista oli 2735 miljoonaa markkaa, aikakauslehtien 659 miljoonaa markkaa. Sanomalehtien mainosmarkat kasvoivat 1,4 prosenttia ja aikakauslehtien 6,8 prosenttia.

Mainostajien Liiton tilaaman tutkimuksen mukaan Suomi sijoittuu mainonnan ja myynninedistämisen kuluilla mitattuna Euroopan maiden keskijoukkoon. Mediamainonnan osuus Suomen bruttokansantuotteesta oli viime vuonna 0,95 prosenttia. Henkeä kohti mediamainontaan käytettiin 1103 markkaa.

Televisiomainontaan yritykset käyttivät viime vuonna 939 miljoonaa markkaa eli 1,6 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat