Markkinoinnin professori: Tästedes mietitään, miltä asiat näyttävät

Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Jaakko Aspara pitää Finnairin asuntokauppajutun suurimpana antina sitä, että tästedes Suomessakin yritykset miettivät entistä tarkemmin eri toimiensa vaikutuksia nimenomaan imagon kannalta.

– Esimerkiksi johdon palkitsemiseen ja etuihin kiinnitetään varmasti enemmän huomiota. Vaikka tämäkin (toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokauppajuttu) oli lain mukaan luvallisesti hoidettu, ei se näyttänyt ulospäin hyvältä, Aspara toteaa MTV3 Uutisille.

Aspara arvioi, että Finnairin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen avoinna oleva juttu ei ole juurikaan vaikuttanut. Iso osa Finnairin markkinoista on ulkomailla, eikä lahjuksenantosyytettä ole välttämättä edes noteerattu Suomen rajojen ulkopuolella. Enemmän kielteisiä vaikutuksia syyteharkinnalla on saattanut olla sijoittajien käyttäytymiseen. Sijoittajat ovat lähinnä pohtineet, joutuuko Vehviläinen lähtemään Finnairin toimitusjohtajan paikalta vai ei.

– Tämä oli kuitenkin suhteellisen pieni juttu, jossa ei loppujen lopuksi edes tapahtunut rikettä. Mikäli kyseessä olisi ollut laajempi korruptiotapaus, silloin myös yhteistyökumppanit olisivat saattaneet reagoida, Aspara kertoo.

Kohu oli Finnairille turha

Vaikka Aspara pitää itse tapausta melko vähäpätöisenä, hän uskoo silti yritysten miettivän asioita tulevaisuudessa tarkemmin.

– Tällainen kohu on yritykselle yksinkertaisesti turha. Se olisi voitu helposti välttää tekemällä joitakin asioita toisin.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske antoi tänään syyttämättäjättämispäätöksen Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokauppa-asiassa. Vehviläinen myi Helsingin keskustan arvoasuntonsa viime vuoden tammikuussa eläkeyhtiö Ilmariselle, joka vuokrasi sen saman tien Finnairille Vehviläisen työsuhdeasunnoksi. Vehviläistä epäiltiin lahjuksen otosta, sillä samaan aikaan Ilmarinen pääsi Finnairin perustaman Nordic Global Airlinesin osakkaaksi.

Lue myös:

    Uusimmat