Markkinatuomioistuin: Family 2000 -lehti pelkkä mainos

Markkinatuomioistuin on kieltänyt jakamasta Family 2000 -lehteä kouluissa ja päiväkodeissa ilman vanhempien lupaa ja määrännyt lehden julkaisijoille tuntuvat sakot. Lehti oli tuomioistuimen mukaan pelkkä mainosjulkaisu, joka sisälsi pääosin artikkelin muotoon puettua markkinointia.

Lehden julkaisijat saivat uhkasakolla tehostetun kiellon piilomainonnan vuoksi. Markkinatuomioistuin tuomitsi näin jälleen kerran lehden muotoon puetun mainosjulkaisun. Kuluttajaviraston lakimiehen Ilona Kurki-Suonion mukaan tämäntapaisia asioita on tullut aina silloin tällöin esille Julkisen Sanan Neuvostossa ja markkinatuomioistuimessa.

Kaupallisuus erotettava muusta

Tuomioistuimen mukaan kaupallisen viestinnän on erotuttava muusta viestinnästä. Kun julkaisu on kohdistettu lapsille ja nuorille, vaara siitä, että kohderyhmä ei tunnista viestintää mainokseksi, on tavallista suurempi. Kouluissa ja päiväkodeissa jaetun Family 2000 -lehden artikkeleissa mainittiin tuotteiden valmistajat, nimet ja logot. Artikkelit olivat lapsia ja nuoria kiinnostavia: niissä kerrottiin muun muassa, mitä ruokia pitäisi kotibileissä tai syntymäpäivillä tarjota ja mitä kosmetiikkaa käyttää.

Markkinatuomioistuin antoi 300 000 markan uhkasakolla tehostetut kiellot lehden julkaisijoille DVF Finland Oy:lle, Family 2000 ry:lle ja näiden toimitusjohtajana ja puheenjohtajana toimineelle sekä markkinoinnin käytännön toteutuksesta vastanneelle Jorma Leppäniemelle.

Vanhemmillakin vastuu

Vanhemmat eivät voi väistää vastuuta

Markkinatuomioistuin muistuttaa, että lasten vanhemmilla on ensisijainen vastuu lasten kasvattamisesta ja perheen hankinnoista.

-Mainosaineiston jakaminen ei kuulu koulujen tai päiväkotien varsinaiseen toimintaan ja tarkoitukseen. Opettajan arvovallalla jaettava markkinointiaineisto saattaa saada oppilaiden mielessä kohtuuttoman suuren painoarvon, tuomioistuin perusteli päätöstään sille, että lasten ja nuorten vanhemmille pitää antaa mahdollisuus antaa lupa mainosten jakamiseen koulujen kautta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat