Markkinatuomioistuin ei salli hintatakuuta

Markkinatuomioistuin on vahvistanut kuluttaja-asiamiehen kodintekniikkaliike Gigantille antamat väliaikaiset,
750 000 markan uhkasakolla tehostetut markkinointikiellot, jotka kieltävät hinta- ja saatavuustakuiden käytön mainonnassa. Väliaikainen kielto on voimassa, kunnes lopullinen päätös asiassa annetaan.

Norjalaiseen Elkjöp-ketjuun kuuluva Gigantti lupasi avajaiskampanjansa mainoksissa korvata hintaeron asiakkaille 125-prosenttisesti, jos sama tuote löytyisi muualta halvemmalla. Kuluttaja-asiamiehen mielestä vastuuta tuotteiden edullisuuden varmistamisesta ei kuitenkaan voi sysätä kuluttajalle, vaan mainostajan on itse näytettävä väitteensä toteen esimerkiksi puolueettoman hintavertailun avulla.

Markkinatuomioistuin on aiemmin kieltänyt hintatakuun käytön, viimeksi vuonna 1997. Saatavuustakuu taas ei kuluttaja-asiamiehen mielestä tuo mitään lisäetua yleisesti Suomessa voimassa olevaan kauppatapaan, jonka mukaan mainostettua tarjoustuotetta pitää olla riittävästi saatavissa. Jos se pääsee loppumaan, kuluttajalla on oikeus saada se tarjoushintaan myöhemmin ja eräissä tapauksissa jopa korvausta turhasta käynnistä liikkeessä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat