Marjakartat ovat pian totta - metsänomistajilta kysytään, pitääkö satotiedosta maksaa

Metsäntutkimuslaitos valmistelee marjakarttojen julkaisemista parhaista satopaikoista. Marjastaja voi tulevaisuudessa hankkia marjakartan esimerkiksi mobiilisovelluksena ennen metsään menoa.

Marjakartoista voi löytyä joko puustotunnusten avulla potentiaaliset marjametsät tai säätilan perusteella päivittyvä kausikohtainen marjasatoennuste. Satomallin tärkeimpiä pohjatietoja on mustikkavarvuston peittävyys kyseisessä metsässä.

Satotiedosta korvaus metsänomistajalle?

Suomessa puuvaroista on tarkat inventointitiedot kuviokohtaisesti ja maailman parhaat edellytykset satoennusteiden pohjaksi. Jopa liiankin yksityiskohtaiset tiedot.

- Emme ole vielä valmiita etenemään kovin konkreettisesti, koska lisätutkimusta tarvitaan. Esimerkiksi pitää selvittää, miten metsänomistajat suhtautuvat tarkan satotiedon jakamiseen. Kenelle ja mitä tietoa saa jakaa, muotoilee Metsäntutkimuslaitoksen erikoistutkija Mikko Kurttila.

Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa asiasta kysytään 2000 metsänomistajan mielipidettä tammikuussa. Kyselyssä halutaan esimerkiksi tietää, pitäisikö kartat julkaista ilmaiseksi vai pitääkö siihen olla maanomistajan lupa. Lisäksi tiedustellaan, pitäisikö satotiedosta maksaa maanomistajalle korvaus. 

- Kysymme myös, olisivatko metsänomistajat halukkaita ostamaan omia metsiään koskevia tietoja tai osallistumaan vuosittain ennusteen tekemiseen, Kurttila luettelee.

Päivittyvä säätieto haasteellinen

Kausikohtainen marjasatoennuste on vielä alkutekijöissään. Siinä on tarkoitus kertoa, missä on tai ei ole mustikoita tai puolukoita. Ennusteen kriittinen tekijä on kukinnan aikainen kylmä sää.

- Tällaisen sato- tai tuhoennusteen tekeminen edellyttää esimerkiksi alueittaisen minimilämpötilatiedon saantia kukinta-ajalta.

Kurttila muistuttaa, että jo nyt tiedetään paremmin se, missä marjoja ei ainakaan ole.

Kuka paljastaa ottipaikat somessa?

Kokonaan oma lukunsa tulee olemaan sosiaalisessa mediassa julkaistavat satoennusteet. Kurttilan mukaan viime kesänä googlettamalla löytyi esimerkiksi Kolin alueelta karttatietoja hyvistä mustikkametsistä, jotka marjastajat itse olivat paljastaneet. Useimmat salaavat tietonsa.

Jatkokehittelyssä on mietittävä, mitä marjoihin liittyvää tietoa alan yritystoiminta kaipaa. Voivatko marjakartat jo sinällään olla liiketoimintaa vai luovatko ne edellytyksiä muille palveluille.

- Pohdimme, lisätäänkö marjakarttapalveluun yrityksille hyödyllistä tietoa, esimerkiksi marjanostopaikat ja ostoajat.

Taivas auki pelintekijöille

Vähintäänkin mielenkiintoisena voi pitää Metlassa meneillään olevaa avoimeen dataan ja satomalleihin perustuvaa marjakartan koeversiota.

- Myöhemmin tavoitteena on  marjanpoimintaan kannustava ja sitä tehostava mobiilisovellus, Kurttila lupaa.

Älypuhelinsovellusta voisi hyödyntää marjastuksen lisäksi myös geokätkeilyssä tai sen avulla voisi järjestää sponsoroituja marjasaaliskilpailuja.

- Tässä on tie auki kehittäjille ja pelisovelluksille, tutkija houkuttelee.

Lue myös:

    Uusimmat