Marimekon tulos putosi - "kopioinnin vaikutusta vaikea arvioida"

Marimekon tulos ennen veroja putosi heinä-syyskuussa 2,88 miljoonaan euroon. Tiputusta vuoden takaiseen on noin kymmenen prosenttia. Liikevaihto sen sijaan nousi aavistuksen. 


Toimitusjohtaja Mika Ihamuotila sanoo yhtiön tiedotteessa, että markkinatilanne oli haastava kaikilla päämarkkina-alueilla. Tukkumyynti laski muun muassa Skandinaviassa, Keski- ja Etelä-Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa.  

Marimekon mukaan viime kuukausien kopiointikohujen vaikutusta liiketoimintaan on vaikea arvioida. Yhtiön mukaan se on vaikeaa etenkin siksi, että vähittäiskaupan näkymät heikkenivät muutenkin selvästi heinä-syyskuussa. Yhtiö toistaa tänään julkaistussa osavuosikatsauksessa, että se aikoo parantaa muotoiluprosessejaan entisestään.

 Uusimpana aluevaltauksena yhtiö on ilmoittanut laajentavansa Taiwaniin, jossa ensimmäinen myymälä aukeaa marraskuussa.
Yhtiö kuvaa Suomen markkinatilannetta yleisesti heikoksi. Kuluttajien heikentynyt talousluottamus ja lämmin syksy rokottivat Marimekon kotimaan myymälöiden myyntiä. Yhtiön mukaan kotimaan myymälöiden negatiivinen kehitys jatkui myös lokakuussa, mikä varjostaa Marimekolle tärkeän joulukaupan näkymiä Suomessa.

Lue myös:

    Uusimmat