Tommi Mäkinen voitti Monte Carlo- rallin minuutin erolla ennen Carlos Sainzia. Kolmanneksi ajoi Francois Delecoir ja neljänneksi Armin Schwarz. Toni Cardemaister oli viides lähes kuusi minuuttia Mäkisestä jääneenä.
Voitto oli Mäkisen kolmas peräkkäinen Monte Carlossa.
-Järkevä, tasainen ajo. Ammattilaisen työtä, Mitsubishi-tallin tekninen asiantuntija Lasse Lampi hehkutti
-Vaikea ralli. Virheisiin ei ollut varaa, mutta ei niitä tullutkaan, Mäkinen hymyili ja kertoi, että viime vuoden epäonni kasvatti sopivasti voitonnälkää.
Mäkisen uran seitsemäs kausi Mitsubishi-tallissa alkoi kolmatta kertaa voitolla. Kolmas perättäinen Monte Carlo -rallin ykköstila ja samalla uran 21. MM-rallin voitto nosti hänet yhä lähemmäksi lajin kaikkien aikojen parhaan kuljettajan titteliä.
Nykyisin MM-sarjassa olevista kilpailuista Mäkisellä on voittamatta vain Safari-ralli, Korsikan ralli, Akropolis-ralli, Kyproksen ralli ja Britannian ralli. Tilanteen korjaaminen on yksi hänen kuluvan kauden tavoitteita. Päätähtäin on luonnollisesti juhlia ensimmäisenä kuljettajana kautta aikojen viidettä maailmanmestaruutta.
Tavoitteena viides mestaruus
-On hienoa voittaa Monte Carlo -ralli kolme kertaa peräkkäin, mutta en tiedä onko sillä mitään erityistä merkitystä. Tärkeintä oli saada 10 MM-pistettä. Ne tulevat olemaan tänä vuonna kovan työn takana, Mäkinen ennusti voiton ratkettua.
Monte Carlo -rallissa Mäkinen oli ensimmäisen etapin aikana jo 13,5 sekunnin päässä Colin McRaesta, mutta putosi puolen minuutin päähän, kun illan viimeiselle erikoiskokeelle ei löytynyt yhtä pitävää rengasta kuin McRaella.
Toisen rallipäivän aikana Mäkinen nousi jo kertaalleen johtoon, mutta riskinotto rengasvalinnassa etapin viimeiselle erikoiskokeelle päästi Colin McRaen 3,5 sekunnin johdossa viimeisen päivän erikoiskokeille.
Voitto ratkesi, kun McRaen ajokin elektroninen kaasu petti sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella, eikä skotti saanut mekaanista versiotakaan toimimaan moitteitta. Tallitoverit Carlos Sainz ja Francois Delecour veivät sijat kaksi ja kolme.
-Monte Carlo -rallin voitossa on kyse siitä, kuka tekee vähiten virheitä. Niihin täällä ei ole varaa. Me onnistuimme rengasvalinnoista alkaen kaikessa, Mäkinen kiteytti.
Lampi: "Tärkeintä on luotettavuus"
Monte Carlo -rallin voitto loi henkeä koko Mitsubishi-talliin. Tallin edellinen MM-voitto oli Mäkisen ykköstila viime syksyn Australian rallissa. Mäkinen kuitenkin hylättiin tuolloin vääränlaisen turbon takia. Sitä edellinen voitto oli Monte Carlo -rallista.
Talli kilpaili Ranskan alppiteillä uusitulla Lancerilla. Paranneltu takajousitus ja muutokset voimansiirrossa näkyvät paremmin soraralleissa, mutta voitto asvalttirallissa osoitti talliin tehneen oikeita ratkaisuja.
-Näillä teillä auton luotettavuus ja soveltuvuus kaikenlaisiin olosuhteisiin on kaikkein tärkeintä, Lasse Lampi kuvaili. -Sen lisäksi kuljettajan on ajettava virheittä ja onnistuttava rengasvalinnoissa, Lampi sanoi ja arveli, että kuluvan vuoden keli oli eduksi Mäkiselle.
-Nyt ajettiin vähemmän asvalttirenkailla kuin moneen vuoteen. Mitä enemmän lunta ja jäätä, sen parempi pohjoismaalaisille kuljettajille, Lampi muistutti.
Tallien voimasuhteet yhä arvoitus
Kuluvan vuoden MM-rallisarjasta on povattu kaikkien aikojen kovatasoisinta, liekö syy kiristyneen kilpailun, kun Monte Carlo -rallissa nähtiin keskeytyssuma, joka jätti tallien nykyiset voimasuhteet vielä arvoitukseksi.
Hallitsevan merkkimestarin Peugeotin ja Subarun kaikki tehdaskuljettajat keskeyttivät rallin jo avauspäivänä. Syynä olivat tekniikkaongelmat ja osalla kuljettajista ajovirhe ja sitä edeltänyt riskinotto rengasvalinnassa.
Tekniikan pettäminen söi voitonmahdollisuuden myös Fordin Colin McRaelta. -Kova tekninen kilpailukin varmasti näkyy tuloksessa, mutta menestys on monien asioiden summa. Ei kukaan voi voittaa kauden kaikkia kisoja, Lampi muistutti. -Tässä kilpailussa auton suorituskyky ei ole tärkeintä. Kaikkien tallien autot olivat sen suhteen samanveroisia. Oleellista oli luotettavuus ja virheettömyys.
MM-sarja jatkuu Ruotsin rallissa 8. helmikuuta. Kisaan tuovat lisäväriä mm. Peugeotin Harri Rovanperä ja Mitsubishin Thomas Rådström.
Kuuntele Tommi Mäkisen mietteet kisan jälkeen (Tulosruutu 21.1.2001)
Tulokset:
1 T.MAKINEN MITSUBISHI LANCER 4.38.04.3
2 C.SAINZ FORD FOCUS 4.39.05.1 +1.00.8
3 F.DELECOUR FORD FOCUS 4.40.09.6 +2.05.3
4 A.SCHWARZ SKODA OCTAVIA 4.40.30.3 +2.26.0
5 T.GARDEMEISTER PEUGEOT 206 4.43.56.4 +5.52.1
6 F.LOIX MITSUBISHI CARISMA GT 4.44.30.2 +6.25.9
7 A.McRAE HYUNDAI ACCENT 4.47.08.3 +9.04.0
8 B.THIRY S.PREVOT SKODA OCTAVIA 4.51.59.3 +13.55.0
9 O.GILLET MITSUBISHI CARISMA GT Gr.N 4.54.28.2 +16.23.9
10 M.STOHL MITSUBISHI CARISMA GT Gr.N 4.55.54.6 +17.50.3
(MTV3)