Maire Gullichsen tuuletti taidekäsityksemme

Maire Gullichsen oli intohimoinen taiteenkeräilijä, joka ajoi aktiivisesti taiteen asiaa. Gullichsenin haaveet omasta taiteilijaurasta jäivät perheen takia.

Professori Maire Gullichsenin mittava elämäntyö modernin taiteen puolestapuhujana tekee väkisinkin juhlallisen olon. Syntymän satavuotisjuhla herättää muistelemaan edesmennyttä tahtonaista.

Nopealla tajunnanvirralla hänen persoonansa ja nimensä yhdistyy kahteen hyvin erilaiseen taidetekoon: Alvar Aallon Noormarkkuun 1939 suunnittelemaan Villa Maireaan ja Marita Liulian Maire-romppuun, joka ilmestyessään 1994 oli ensimmäisiä cd-rom-formaattiin tehtyjä taideteoksia. Romppu hyödyntää Gullichsenin taidesäätiön kokoelman teosten taustoja.

Mairen henki on luontevasti läsnä eri tyylilajeissa. Hän vaikutti Artekissa, Vapaassa taidekoulussa ja Nykytaide-yhdistyksessä. Taidekipinä syttyi Ahlströmin teollisuussuvun tyttäreen jo nuorena, kun ajan tyyliin taiteentekijät olivat varakkaan perheen suojeluksessa.

Oma taiteilijahaave jäi Harry Gullichsenin kanssa solmitun avioliiton ja perheen myötä taka-alalle. Aviomies toimi vuosikymmeniä A. Ahlström Osakeyhtiön pääjohtajana. Perheystävä Alvar Aalto suunnitteli Gullichseneille kodiksi Villa Mairean. Taustansa takia Maire Gullichsenilla oli mahdollisuus tukea maan taide-elämää - ja sen hän laaja-alaisesti tekikin.

Moderni elää

Mairen henkeä todistavat myös taiteilija Carolus Enckell ja sisustusarkkitehti Ben af Schulte'n muistellessaan Porin taidemuseon kahvilassa modernismin vankkaa vaalijaa. Paikka on muisteluun oikea, sillä Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelman lahjoitus Porin kaupungille mahdollisti Suomen ensimmäisen modernin taiteen museon perustamisen Poriin 1981.

- Pori on edelleen tärkeä nykytaiteelle. Täällä näkee yhä näyttelyitä, joita Helsingissä ei ole tarjolla, Enckell toteaa.

Moderni elää yhä hehkuaan. Sen todistavat myös monet pääkaupunkiseudun Poria tuoreemmat museot, jotka rikastuttavat alaa nykyään. Porin taidemuseokaan ei ole jäänyt takariviin, vaan työtä tehdään intoutuneesti Mairen elämäntyötä kunnioittaen.

Aktiivinen dynamo

Enckell ja af Schulte'n ovat tehneet tiivistä suunnittelutyötä, jonka tulos avautuu yleisölle ensi sunnuntaina Kyse on aikamme taiteesta -näyttelynä. Satavuotisjuhlan kunniaksi kokonaisuutta on tehty erityisellä hienovaraisuudella. Museonjohtaja Esko Nummelin on luovuttanut ohjat Enckellille ja af Schulte'nille.

-Maire Gullichsen ei ollut vain taiteen keräilijä, vaan hän myös toimi aktiivisesti tärkeäksi näkemiensä asioiden hyväksi, Carolus Enckell muistuttaa.

Ben af Schulten kuvaa 1900-luvun kulttuurin ja kuvataiteen keskeistä hahmoa Suomen modernismin suureksi dynamoksi.

Kosmopoliittina Gullichsen herutti vaikutuksia maailmalta maamme taidekenttään, joka sai käyttövoimaansa melko pitkään kansallisesta paatoksesta, joka monen mielestä ehti jo ummehtaa ilmaa. Maire Gullichsen tuuletti taidepiirien ajattelua aktiivisesti monen vuosikymmen ajan. Tuulenvire puhaltaa edelleen.

(MTV3-STT-SOILA OJANEN)

Lue myös:

    Uusimmat