Mainostajat tunkevat pian Facebook-statuksiisi

Maailman suosituimman verkkoyhteisön käyttäjien status-päivitykset muuttuvat pian virtuaalisiksi mainoskylteiksi.

Facebook on jo aloittanut kokeilun, jossa mainokset hyppäävät mukaan käyttäjien toimintaan sivustolla. Jos yrityksellä on oma sovelluksensa Facebookissa, firman palveluiden käyttö näkyy esimerkiksi käyttäjän tilapäivityksessä.

Käyttäjän statukseen tulee siis automaattinen linkki yrityksen Facebook-profiiliin. Samalla yritys voi siirtää käyttäjän mainos-statuksen omaan profiilinsa feediin tai sivuston sivupalkin sponsoroidut mainokset -kohtaan.

Uudistus pohjautuu jo tuttuun ilmiöön - harva se päivähän joku haukkuu tai kehuu jotain palvelua Facebookissa. Sosiaalisessa mediassa jaettu "kaverin sana" on usein voimakas mielipiteiden ohjastaja.

Yrityksen "tagaaminen" tapahtuu automaationa, eikä yritys voi siihen vaikuttaa. Mainoskytkökset näkyvät vain heille, joilla on oikeus nähdä facebookaajan profiili.

Käyttäjä voi myös kokonaan estää mainosten tunkeutumisen statuksiinsa.

Memeburn-sivusto kuitenkin ehdottaa käyttäjäturvallisuuden takaamiseksi, ettei käyttäjä esimerkiksi tarkalleen kerro, missä kahvilaketjun myymälässä asioi.

Vielä ei ole tiedossa, miten uudistus näkyy suomalaisten facettajien profiileissa - tai milloin. Omia sovelluksia ei lopulta kovinkaan monella suomalaisyrityksellä ole.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat