Mainostajat: Tiedon puute jarruttaa sosiaalisen median hyödyntämistä

Markkinointi-, viestintä- ja markkinatutkimusammattilaiset kokevat sosiaalisen median aidosti kiinnostavaksi, mutta sen merkitys liiketoiminnalle on vielä epäselvää. Tämä käy ilmi Mainostajien Liiton jäsenyrityksilleen tekemästä kyselystä.

Yli 60 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee suurimpana esteenä sosiaalisen median laajemmalle käytölle tiedon ja kokemuksen puutteen. Reilu 50 prosenttia puolestaan pelkää sosiaalisen median hyödyntämisen vievän paljon resursseja.

Noin seitsemän prosenttia vastaajista sanoo, että sosiaalinen media koetaan yrityksen markkinoinnissa ja/tai viestinnässä erittäin tärkeäksi ja 46 prosenttia melko tärkeäksi. Kuitenkin lähes 40 prosenttia vastaajista kokee, ettei sosiaalinen media ole ei juurikaan tärkeä yrityksen toiminnassa.

Noin joka viidennellä yrityksellä on sosiaalisen median strategia ja hieman yli puolet ilmoittaa sellaisen olevan suunnitteilla.

Käyttäjillä ylivoimaisesti suosituin palvelu on Facebook, jonka sivuja ja ryhmiä käyttää lähes 60 prosenttia vastaajista. YouTubessa on 34 prosenttia ja Wikipediassa 22 prosenttia vastanneista. Vähäisempää on Twitterin (17 %) ja IRC-Gallerian (15 %) hyödyntäminen.

Mainostajien Liitto toteutti selvityksen sosiaalisen median käytöstä mainostavissa yrityksissä huhti–toukokuussa 2010. Vastaajina oli 95 edustajaa Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat