Mainostajat näkevät ensi vuoden suotuisana

Mainostajien Liiton teettämän selvityksen mukaan sen jäsenyrityksistä joka kolmas aikoo lisätä mainontaansa ensi vuonna.

Mainoseuroja alkaa ensi vuonna virrata entistä enemmän aikakauslehtiin, myymälöihin, verkkoon ja suoramainontaan. Televisio pitää edelleen pintansa suosittuna mainosvälineenä, mutta sanomalehdille ei ole luvassa valoisia aikoja.

Tiedot ilmenevät Mainostajien Liiton tänään julkistamasta mainosbarometrista. Vaikka mainonnan näkymät ovat suotuisat, kasvu on kuitenkin melko maltillista.

Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski huomauttaa, että eri mediat taistelevat jatkossakin mainoseuroista.

Liitto selvitti elokuussa jäsenyritystensä ensi vuoden näkymiä. Vastaajista joka kolmas aikoo lisätä mainontaansa ensi vuonna, joka neljäs suunnittelee vähennyksiä ja hieman alle puolet pitäytyy tämän vuoden tasossa.

Mainosbudjetin mukaan tarkasteltuna kaikkein suurimmat mainostajat jarruttavat eniten. Vähennyksiä kaavailevat aikovat nipistää budjetistaan 13 prosenttia. Mainosbudjettiaan suurentavat ilmoittavat kasvuksi keskimäärin 16 prosenttia.

Mainostajien Liitto valvoo mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen etuja. Liiton noin 400 jäsenyritystä edustavat kauppaa, teollisuutta, palvelualoja ja julkisyhteisöjä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat