Mainostajat lisäävät tutkimusta

Mainostajat aikovat tänä vuonna lisätä edelleen markkinatutkimuksia. Etenkin mainonnan toimivuutta tutkitaan sekä ennakkotesteillä että seurantamittauksilla, ilmenee Mainostajien Liiton vuoden 2000 Tutkimusbarometrista.
Liiton kyselyyn vastasi maalis-huhtikuussa 180 liiton jäsenyritystä. Näiden yhteenlasketut mainosbudjetit olivat noin 2,2 miljardia markkaa ja markkinatutkimusbudjetit yhteensä 64 miljoonaa markkaa. Keskimääräinen mainosbudjetti oli noin 13 miljoonaa markkaa ja tutkimusbudjetti noin 350 000 markkaa. Jo ennestään paljon tutkimuksia käyttävät ilmoittavat lisäävänsä eniten tutkimusbudjettiaan. Kaikki toimialat aikovat kasvattaa tutkimusta, erityisesti teollisuus, jonka saldoluvuksi tuli 49. Kaupan alalla toimivien saldoluku on pienin eli 24.

Mainonnan seurantaa mitataan saldoluvulla, joka tämänvuotisessa barometrissa on 40. Saldoluku saadaan vähentämällä tutkimusbudjettiaan kasvattavien prosenttiosuudesta (47 pros.) tutkimusbudjettiaan pienentävien prosenttiosuus (7 pros.). Barometri ei suoraan kerro markkamääräisestä kasvusta. Viime vuoden saldoluku oli 27 ja kaksi vuotta sitten 54.

Yritykset aikovat myös vahvistaa omaa tutkimusosaamistaan ja ulkomaisten tutkimusyritysten käytön kasvu tasaantuu, tutkimusbarometri kertoo. Mainostajien liitto on valtakunnallinen, mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen edunvalvoja. Liiton yli 400 jäsenyritystä edustavat kauppaa, teollisuutta palvelualoja sekä julkisyhteisöjä.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat