Mainosbarometri: Kasvu tasaantuu, kohdentaminen tarkentuu

Mainostajien liiton tuore barometri ennustaa, että mainonnan kasvu tasaantuu ensi vuonna. Joka neljäs kyselyyn vastannut mainostaja suunnitteli lisäävänsä satsauksiaan. Viidennes vastaajista taas suunnitteli mainonnan vähentämistä.
-Suuret mainostajat tarkentavat mainospanostustensa kohdentamista, arvioi Mainostajien liiton toimitusjohtaja Kristiina Suhonen.

Mainosbarometrin saldoluku vuodelle 2000 jää yhdeksään, kun se on vuosina 1995-1999 liikkunut 33:n ja 63:n välillä. Saldoluku saadaan vähentämällä investointejaan lisäävien mainostajien prosenttiosuudesta investointejaan pienentävien prosenttiosuus. Saldoluku heijastelee mainostajien näkemyksiä tulevan vuoden kehityksestä. Markkamääräisiä investointeja se ei suoraan kerro.

Toimialoista mainonnan kasvua ennakoi selvimmin teollisuus. Myös kaupan ja palvelualan saldoluku on positiivinen, mutta monialayrityksillä se jää miinusmerkkiseksi. Mainostajien liiton barometriin vastasi 140 jäsenyritystä, jotka käyttävät mainontaan yhteensä noin kaksi miljardia markkaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat