Mainontaa vaikea erottaa blogimaailmassa – säännöt tiukentuvat

Blogimainonnalle halutaan selkeät säännöt. Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML valmistelee yhdessä suurten mediatalojen kanssa säännöille luonnosta, joka lähtee kommenttikierrokselle muutaman viikon kuluttua.

– Tavoitteena on, että mainokset tunnistettaisiin paremmin, kertoo toimitusjohtaja Jari Perko.

Tarkempia sääntöjä ovat toivoneet sekä lukijat että itse bloggaajat. Asiasta on tullut yhteydenottoja myös Kuluttajavirastoon.

– Ongelma on, että lukija ei aina pysty erottamaan, onko kyse bloggaajan omasta suosituksesta vai mainostajalta saaduista tuotteista, kertoo viraston lakimies Hanne Ronkanen.

Kuluttajansuojalain mukaan mainos on tunnistettava mainokseksi. Perkon mukaan käytännöt ovat silti kirjavia. Yksi yleistyvä tapa mainostaa on kumppanuusmainonta.

– Jos lukija ostaa verkkokaupasta, jonka linkki blogissa on, bloggaaja saa tietyn provision. Tällainen olisi hyvä kirjoittaa auki, sillä lukija ei sitä aina tiedä.

Mainostajien liiton viimekesäisen kyselyn mukaan blogien käyttö yleistyy markkinoinnissa kovaa vauhtia.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat