Mainonta hiljentyy Yhdysvalloissa 11. syyskuuta

Syyskuun 11. päivä merkinnee valtavia tulonmenetyksiä maan mediayhtiöille, sillä monet mainostajat ja tiedotusvälineet suunnittelevat mainonnan keskeyttämistä terrori-iskujen vuosipäivänä.

The Guardian Unlimited -verkkolehti kirjoittaa, että Asiantuntijat arvioivat mainostulojen kokonaismenetyksiksi jopa 35 miljoonaa puntaa eli noin 55 miljoonaa euroa.

Suurista amerikkalaismerkeistä ainakin Coca Colan, Miller beerin ja Vauxhallin mainonta keskeytetään, koska omistajayhtiöt haluavat kunnioittaa terrori-iskussa kuolleiden muistoa. Samoin mainonnasta pidättäytyvät kaapattuja koneita omistaneet lentoyhtiöt United Airlines ja American Airlines, joista jälkimmäinen on harkinnut kahden viikon taukoa. Saman suuntaisia suunnitelmia uskotaan olevan myös useissa muissa yhtiöissä, jotka pelkäävät syytöksiä onnettomuudella rahastamisesta.

Mainostajien huoli ei silti ole tuulesta temmattu. Amerikkalaisen Advertising Age -lehden tuore tutkimus selvitti, että enemmistö amerikkalaiskuluttajista kannattaa mainonnan keskeyttämistä terrori-iskujen vuosipäivänä. Lähes 40 prosenttia vastaajista uskoi, että mahdolliset mainokset muuttaisivat heidän suhtautumistaan koko yritykseen aiempaa negatiiviseksi.

TV-kanavilta asiaohjelmaa

Useat tv-kanavat ovat myös itse päättäneet joko rajoittaa mainontaa tai keskeyttää sen kokonaan vuosipäivänä. Uutistoimisto AFP kertoo, että suurimmista kanavista ainakin ABC, CBS ja NBC ovat suunnitelleet ohjelman päivän teeman mukaan aina aamuhämärästä keskiyöhön asti. ABC on etsimässä tiettyihin erikoisohjelmiin sponsoreita, mutta perinteistä mainontaa ei vuosipäivänä lähetetä.

- Kaikki ovat tietoisia siitä faktasta, ettei ole sopivaa lähettää mainoksia, joissa ihmisten ilmeet ovat iloisia ja onnellisia, sanoi ABC:n edustaja AFP:lle.

Rupert Murdochin Fox-yhtiö on myös ilmoittanut, ettei se lähetä mainoksia. NBC:n kerrotaan vielä harkitsevan asiaa ja sponsorimahdollisuuksia. NBC on myös luvannut palkata lasten ja nuorten psykiatrin, joka konsultoi suorissa lähetyksissä ja päivän ohjelman suunnittelussa.

Olennainen osa erikoisohjelmaa lähes kaikilla on suora lähetys muistotilaisuudesta, joka järjestetään romahtaneen World Trade Centerin raunioilla. Lisäksi luvassa on haastatteluja, analyysejä ja muuta asiaohjelmaa. CBS lähettää myös presidentti George W. Bushin haastattelun, joka tosin nauhoitetaan etukäteen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat