Mainonta ei ole vähenemässä

Printtimedian suosio mainostuskanavana on laskussa.

Mainostajien panostukset markkinointiviestintään eivät ole vähentymässä vuonna 2002, kertoo Mainostajien Liiton kyselyyn perustuva mainosbarometri. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 70 prosenttia aikoo pitää ensi vuonna markkinointiviestintänsä panostukset tämän vuoden tasolla.

Panostuksia aikoo kasvattaa 16 prosenttia yrityksistä ja supistaa 13 prosenttia. Mainosbarometrin saldoluku on näin +3. Viime vuoteen verrattuna mainontainto on laantunut, sillä tuolloin barometrin saldoluku oli +30.

Mainonnan eri muodoista barometrin mukaan nousussa ovat suoramainonta, myymälämainonta, tapahtumamarkkinointi ja Internetmainonta. Myös digitaalisen television mahdollistamaa interaktiivista tv-mainontaa kohtaan tunnettiin suurta mielenkiintoa.

Internetmainonnan suosiosta huolimatta mainostajat aikovat vähentää palveluiden ostamista uusmediayrityksiltä. Niiden sijaan palveluita aiotaan ostaa entistä enemmän perinteisiltä mediatoimistoilta.

Sen sijaan printtimediaa kohtaan mainostajat tuntevat entistä vähemmän mielenkiintoa. Etenkin mainonta ilmaisjakelulehdissä on barometrin mukaan laskussa.

Mainostajien Liiton jäsenyritysten tulevaisuudennäkymät ovat valoisia, sillä yli puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä uskoi oman alansa kysynnän kasvavan ensi vuonna. Vain viisi prosenttia vastanneista uskoo kysynnän pienenevän.

Mainostajien Liiton elokuussa tekemään kyselyyn vastasi 120 liiton yli 400:sta jäsenyrityksestä.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat