Mainonnan määrä kasvoi lähes 8 prosenttia

Mainonnan määrä kasvoi viime vuonna lähes 8 prosenttia.

Mediamainontaan käytettiin viime vuonna 6,6 miljardia markkaa. Vuotta aiemmin summa oli kuusi miljardia. Suomen Gallup Mainostieto Oy:n mukaan mainonta kasvoi keskimäärin vajaat kahdeksan prosenttia.

Televisiossa ja ilmaisjakelulehdissä mainonta lisääntyi vain 3-4 prosenttia. Elokuvamainonta supistui kahdeksan prosenttia. Sanomalehdet pitivät pintansa suurimpana mainoskohteena. Mainonnan koko kakusta sanomalehdet keräsivät 52 prosenttia. Prosentuaalisesti eniten, peräti 89 prosenttia, kasvoi verkkomediamainonta. Suuri kasvu selittyy pienellä osuudella.

Verkkomedian osuus koko mainontapotista on vain yksi prosentti. Sanomalehtien jälkeen toiseksi eniten mainostetaan televisiossa, joka keräsi 19 prosenttia mainoskakusta. Aikakauslehtien osuus on 17 prosenttia ja ilmaisjakelulehtien viisi prosenttia. Suurin mainostajaryhmä on vähittäiskauppa, joka vie neljänneksen kakusta.

Viime vuoden suurimmat mainostajat olivat Citymarket, Prisma, Sonera, K-Supermarket ja Valio. Vähittäiskaupan jälkeen tulevat palvelut (18%), kestotavarat (15%) ja kulutustavarat (14%).

Edellisvuoteen verrattuna eniten mediamainontaansa lisäsivät rekrytointi, telepalvelut, toimistotekniikka sekä matkailu ja liikenne.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat