Mainonnan luovuus ei takaa sen tehokkuutta

Tutkimuksessa tarkasteltiin neljää kotimaista mainoskilpailua vuosina 1998-2004.

Luovuus ja tehokkuus eivät kulje käsi kädessä mainosmaailmassa, käy ilmi Helsingin kauppakorkeakoulussa tehdystä opinnäytetutkielmasta.

Kauppatieteiden maisteri Risto Tuomikosken pro gradu -tutkielman mukaan luovuudesta palkitut tv-mainokset menestyvät vain harvoin mainonnan tehokkuutta mittaavissa kilpailussa. Tuomikoski esitteli tutkielmansa tuloksia Helsingissä tänään Markkinointiviestinnän toimistojen liiton tilaisuudessa.

Tuomikoski tarkasteli tutkimuksessaan neljää kotimaista mainoskilpailua vuosina 1998-2004. Tutkimuksen mukaan 55:stä luovuuskilpailuissa palkitusta mainoksesta ainoastaan kuusi pääsi parhaiden joukkoon tehokkuuskilpailuissa.

Luovuuteen perustuvia mainoskilpailuja pidetään usein vain "mainonnan missikilpailuina", missä alan ammattilaiset jakelevat tunnustuksia toisilleen. Tuomikoski ei kuitenkaan suostu julistamaan luovuutta ja tehokkuutta toistensa vastakohdiksi.

- Tutkimuksestani ei käy ilmi, kuinka paljon samat työt ovat osallistuneet molempiin mainoskilpailusarjoihin, Tuomikoski sanoo.

Tutkimukseen sisältyivät tehokkuuteen perustuvat Effie- ja AdProfit-kilpailut sekä luovuuteen perustuvat Voitto- ja Vuoden Huiput -kilpailut.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat