Mainokset vyöryvät VR-peleihin uudella tavalla – ruotsalaisfirma esitteli keksintöään Helsingissä

Ruotsalaisyritys on esitellyt uudenlaisen mainosalustan virtuaalitodellisuuteen.

Ruotsalaisen Advrtyn kehittämä teknologia mahdollistaa mainostamisen virtuaalitodellisuudessa siten, että mainokset eivät keskeytä kokemusta, vaan ovat luonnollinen osa ympäristöä. Teknologiaa esiteltiin Helsingissä järjestetyssä XR Connects -tapahtumassa aiemmin tällä viikolla.

Niklas Bakos, Advrtyn toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista, haluaa mullistaa mainonnan. Hän uskoo, että VR- ja AR -mainonta tulee olemaan visuaalisesti yhtä vaikuttavaa kuin perinteinen mainonta, mutta jatkossa myös aidosti vuorovaikutteista ja mitattavaa.

– Laadukkaan mainonnan ei pitäisi olla sellaista, joka keskeyttää käyttäjäkokemuksen ja pakottaa mainoksen pariin. VR-maailmassa käyttäjien annetaan löytää mainokset itse ja ilmaista, miten paljon ne kiinnostavat, Bakos sanoo.

Iso nimi ensimmäisenä mukaan yhteistyöhön

Bakos on innoissaan tulevista mahdollisuuksista.

– On harvinaista, että täysin uusi mainospaikka syntyy. Nyt tarjoamme edelläkävijäyrityksille tilaisuuksia hyödyntää ja kehittää tätä uutta teknologiaa ensimmäisten joukossa, hän selittää.

Erityisesti mitattavuus on herättänyt isojen kansainvälisen toimijoiden kiinnostuksen. Advrtyn patentoitu algoritmi mittaa mihin, mitä ja milloin käyttäjät katsovat VR-maailmassa. Näin mainostajat maksavat pelkästään aidoista katselukerroista ja vuorovaikutuksesta, mikä on vaikeaa nykyisillä digitaalisen mainonnan ratkaisuilla.

Advrtyn ensimmäiseksi mainoskumppaniksi on valikoitunut Coca-Cola, joka on yksi maailman isoimmista mainostajista.

– VR:n ja immersiivisten kokemusten kehityskaari on vasta alkuvaiheessa. Teknologian kehittyessä myös käyttäjämäärät kasvavat. Emme voi olettaa, että se mikä toimii perinteisessä mainonnassa toimisi virtuaalimaailmassa, kertoo Tyler Torti, joka työskentelee The Coca-Cola Companyn digitaalisten innovaatioiden parissa.

Kehittäjille toinen tulonlähde

Advrty kiinnostaa myös pelien- ja sovellusten kehittäjiä, sillä mainonta tarjoaa heille uuden tulonlähteen. Se on saatavilla Unity-pluginina ja siten hyödynnettävissä yli 90 prosentissa VR-sisällöistä.

Advrty on myös sopinut yhteistyöstä VR-pelistudio Hatrabbitin kanssa. Kyseessä on VR-pelistudio, jota johtavat entiset EA:n ja Rovion asiantuntijat, jotka ovat olleet mukana tekemässä muun muassa Battlefieldia ja Angry Birds 2 -mobiilipeliä.

Katso oheiselta videolta, miten Coca-Colan mainos on sisällytetty Hatrabbitin Merry Snowballs -peliin. 

Lähde: Advrty

***

Lue myös:

    Uusimmat