Ruotsalaisyritys on esitellyt uudenlaisen mainosalustan virtuaalitodellisuuteen.
Ruotsalaisen Advrtyn kehittämä teknologia mahdollistaa mainostamisen virtuaalitodellisuudessa siten, että mainokset eivät keskeytä kokemusta, vaan ovat luonnollinen osa ympäristöä. Teknologiaa esiteltiin Helsingissä järjestetyssä XR Connects -tapahtumassa aiemmin tällä viikolla.
Niklas Bakos, Advrtyn toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista, haluaa mullistaa mainonnan. Hän uskoo, että VR- ja AR -mainonta tulee olemaan visuaalisesti yhtä vaikuttavaa kuin perinteinen mainonta, mutta jatkossa myös aidosti vuorovaikutteista ja mitattavaa.
– Laadukkaan mainonnan ei pitäisi olla sellaista, joka keskeyttää käyttäjäkokemuksen ja pakottaa mainoksen pariin. VR-maailmassa käyttäjien annetaan löytää mainokset itse ja ilmaista, miten paljon ne kiinnostavat, Bakos sanoo.
Iso nimi ensimmäisenä mukaan yhteistyöhön
Bakos on innoissaan tulevista mahdollisuuksista.
– On harvinaista, että täysin uusi mainospaikka syntyy. Nyt tarjoamme edelläkävijäyrityksille tilaisuuksia hyödyntää ja kehittää tätä uutta teknologiaa ensimmäisten joukossa, hän selittää.
Erityisesti mitattavuus on herättänyt isojen kansainvälisen toimijoiden kiinnostuksen. Advrtyn patentoitu algoritmi mittaa mihin, mitä ja milloin käyttäjät katsovat VR-maailmassa. Näin mainostajat maksavat pelkästään aidoista katselukerroista ja vuorovaikutuksesta, mikä on vaikeaa nykyisillä digitaalisen mainonnan ratkaisuilla.
Advrtyn ensimmäiseksi mainoskumppaniksi on valikoitunut Coca-Cola, joka on yksi maailman isoimmista mainostajista.
