Mainokset kismittävät aiempaa enemmän

Kuluttajat ovat löytäneet Mainonnan eettisen neuvoston. Sille valitetaan erityisesti tasa-arvoa loukkaavista mainoksista.

Kuluttajat ovat viime aikoina valittaneet mainoksista aiempaa enemmän. Mainonnan eettinen neuvosto sai viime vuonna käsiteltäväkseen lausuntopyyntöjä 76 eri mainoksesta, kun edellisinä vuosina närää on herättänyt keskimäärin 40 mainosta.

Mainonnan eettisen neuvoston sihteeri, lakimies Paula Paloranta arvioi lausuntopyyntöjen lisääntymisen johtuvan osittain siitä, että kuluttajat ovat vasta löytäneet neuvoston. Neuvosto perustettiin vuonna 2001.

Lähes puolet neuvoston käsittelemistä tapauksista on koskenut sukupuolten välistä tasa-arvoa. Jonkin verran kanteluita on tullut myös mainoksista, joiden on katsottu loukkaavan kristinuskoa.

Neuvoston käsittelemät mainokset jakautuvat melko tasaisesti eri tiedotusvälineiden kesken. Runsas neljännes käsitellyistä tapauksista oli sanomalehdissä ja vajaa neljännes televisiossa ja ulkomainoksissa kummassakin.

Suomalaiset mainokset sivistyneitä

Mainonnan eettinen neuvosto antoi viime vuonna huomautuksen 12 mainokselle. Kaksi mainosta sai lievän huomautuksen.

Sihteeri Paula Palorannan mukaan suurin osa suomalaisista yrityksistä noudattaa erittäin hyvin mainontaa koskevia ohjeita ja säännöksiä.

- Mainokset, jotka saavat huomautuksen, ovat usein pienten yritysten itse tekemiä mainoksia.

Mainonnan eettinen neuvosto ottaa päätöksissään huomioon paitsi itse mainoksen, myös sen, missä tiedotusvälineessä ja mihin aikaan mainos on ollut esillä. Erityisen tarkkana neuvosto on lapsille suunnatun ja helposti näille tarjolla olevan mainonnan suhteen.

Neuvoston lausunnot suosituksia

Mainonnan eettinen neuvosto on perustettu mainosalan omasta aloitteesta. Se antaa lausuntoja mainosten eettisyydestä. Lausunnot ovat suosituksia.

Kaikkiin lausuntopyyntöihin vastataan, mutta pyynnöt eivät aina johda neuvoston lausuntoon. Viime vuonna neuvosto antoi mainoksista yhteensä 45 lausuntoa, mikä on enemmän kuin kertaakaan aikaisempina vuosina.

Neuvosto antaa pyydettäessä myös maksullisia ennakkolausuntoja suunnitteilla olevasta mainoskampanjasta.

Neuvoston toiminnasta vastaavat keskuskauppakamari ja mainonnan neuvottelukunta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat