"Madonnassa ja Jeesuksessa samanlaista karismaa"

Frank Micelotta/Getty Images

Koko Suomi tuntuu joutuneen hetkellisen mielenhäiriöön. "Iik meidän äitillä on samanlainen Marimekon laukku kuin Madonnalla! Oletko menossa konserttiin? Mistä sait liput? Se on hotelli Kämpissä! Näitkö sen lapsia? Mitä jos se tulis vastaan kadulla!"

- Madonna-kiinnostusta voi verrata uskonnolliseen hurmioon, sanoo viestintätutkimuksen professori Erkki Karvonen Oulun yliopistosta.

Myös Jeesuksen ympärillä pyöri ihmisjoukkoja, ja häneen haluttiin koskea.

- Tavallinen ihminen on saavinaan jotakin tästä pyhimykseenkin verrattavasta ihmisestä, jos pääsee hänen lähelleen tai peräti koskettamaan. Madonnan kohdalla vertaus on vieläkin osuvampi, kun nimikin viittaa uskonnolliseen hahmoon - madonnaan.

- Madonna vertautuu pyhimyksiin sikälikin, että hänen käyttämistään vaatteistaan ollaan valmiita maksamaan jättisummia. Samalla tavalla pyhimykselle kuuluvia esineitä - vaatteita tai hampaita - on haluttu saada itselleen, ja niiden välityksellä kosketus pyhään, sanoo Karvonen.

Madonna nostaa Suomen arjen yläpuolelle

Professori näkee poptähti Madonnan suosiossa yhtäläisyyksiä natsijohtaja Adolf Hitlerin suosioon.

- Karismaattinen Hitler saaavutti samankaltaisen supertähteyden kuin Madonna. Hänen seuraajilleen oli suuri kokemus saada olla samassa tilaisuudessa. Ilmeisesti Madonnan konsertti on samanlainen huippukokemus, josta sopii mainita vuosienkin jälkeen, sanoo Karvonen.

Joukkohysteria on tarttuva tauti, jota ei enää ihmetellä silloin kun kaikki tuntuvat siihen sairastuneen. Professori Karvonen muistaa Lahden MM-kisojen dopingskandaalin vuonna 2001 samanlaisena massahysterian aaltona.

- Koko kansa oli pysähtynyt ja oudot ihmiset tulivat puhumaan toisilleen "suuresta katastrofista". Junan vaunussa konduktööri oli laittanut radion päälle ja puhuttiin pelkästään siitä. Se oli jtotakin erikoista ja normaalin arjen ylittävää. Madonna-hysteriassa on samasta kyse: Tämä on niin harvinaislaatuinen suurtapahtuma ja normaalius ylitetään, Karvonen analysoi.

- Totta kai medialla on oma osuutensa. Media on antanut ymmärtää, että tämä on tosi iso asia, ja silloin ihmiset alkavat miettiä että "niinpä tosiaan onkin" sanoo Karvonen.

Madonnan näköiset

Lue myös:

    Uusimmat