Maakuntalehtien arvot muuttuneet liiketoiminnallisemmiksi

Lehtien siirtyminen maatalousvaltaiselta omistajakunnalta mediayrityksiksi sijoittajien hallintaan on myös luonut jännitteitä perinteisten ja uusien arvojen välille.

Maakuntalehtien arvot ja yritystoiminnan luonne ovat muuttuneet omistuspohjan muuttumisen takia, esittää johtamisen yliassistentti Marjo Siltaoja Jyväskylän yliopistosta.

Siltaoja tarkastelee toukokuussa tarkastetussa lisensiaattityössään maakuntalehtiyritysten arvoja ja niiden pohjalta rakentuvaa yrityksen mainetta ja yhteiskuntavastuuta.

Suurin muutos lehtitalojen arvoissa on ollut taloudellisuuden, tuottavuuden ja tehokkuuden korostuminen. Nämä eivät ole perinteisesti olleet yhtä keskeisessä asemassa maakuntalehtiyrityksissä. Tehokkuuden arvoa käytetään nyt perusteena yritysten rationalisoinnissa aiempien ideologisten arvojen ohella.

Maakuntalehtien perinteiset eettiset ja ideologiset arvot ovat kuitenkin yhä voimissaan. Siltaoja sanoo, että maakuntalehtien liiketoiminta-alue on eettistä pohdintaa vaativa, eikä pelkkä lain mukaan toimiminen riitä. Eettinen toiminta ymmärretään vahvaksi yrityksen yhteiskuntavastuuta ja mainetta rakentavaksi tekijäksi.

Siltaojan tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluina lehtitalojen 16:lta henkilöstö- tai esimiestasolla toimineelta työntekijältä. Haastattelut tehtiin vuosina 2002 ja 2004.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat