Maajussit ilmestyvät maitotölkkeihin

Maajusseja voi bongata maaliskuun alusta lähtien myös omassa ruokapöydässään, sillä maanviljelijöitä ja heidän työtään aletaan esitellä maitopurkeissa.

Valio haluaa muistuttaa maidontuottajien työn merkityksestä esittelemällä maitotölkeissään 24 suomalaisen maidontuottajan elämää. Tölkkeihin painettavat maidontuottajien tarinat kertovat heidän tiloistaan, perheestään ja harrastuksistaan.

Valion omistaa 23 maito-osuuskuntaa eli reilut 11 000 suomalaista maidontuottajaa. Valio vastaanottaa 86 prosenttia kaikesta Suomessa tuotetusta maidosta eli noin 1,9 miljardia litraa vuodessa.

Maitotölkkikampanjalla halutaan kertoa, että maidontuottajan työ on vaativaa, seitsemänä päivänä viikossa vuoden ympäri. Kampanja alkaa maaliskuun alussa ja kestää huhtikuun loppuun asti.

Maidontuottajien määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta tilakoot ovat kasvaneet. Keskimäärin suomalaisella tilalla on 21 lehmää. Yli 75 lehmän karjoja oli viime vuonna 114 kappaletta, ja robotin avulla lypsäviä tiloja 220 kappaletta.

Valiolaisten tuottajien lehmät lypsävät päivittäin yli viisi miljoonaa litraa maitoa, mikä jalostetaan jossakin Valion 14 tuotantolaitoksesta Suomessa.

(MTV3-Finfood)

Lue myös:

    Uusimmat