M-Real ja Myllykoski lopettavat yhteismarkkinoinnin

Metsäyhtiöt M-Real ja Myllykoski kertoivat tänään lopettavansa yhteisen myynnin ja markkinoinnin. Yhtiöiden johto korosti ratkaisun johtuvan siitä, että kumpikin yhtiö on laajentunut viime vuosina ja keskittynyt toisistaan poikkeavaan tuotantoon. Näin yhteistyöstä ei ole saatavissa enää vastaavia hyötyjä kuin aiemmin. Kumpikin siirtyy omaan myyntiin ja markkinointiin vuoden loppuun mennessä. Yhdessä sitä on tehty kuusi vuotta.

Sekä M-Realin toimitusjohtaja Jouko M. Jaakkola että Myllykosken toimitusjohtaja Carl G. Björnberg tähdensivät, ettei myyntiyhteistyön loppumisesta pidä vetää muita johtopäätöksiä.

M-Real omistaa Myllykosken Suomen toiminnoista eli Myllykoski Paperista 35 prosenttia. Lisäksi yhtiöt omistavat puoliksi saksalaisen Albbruckin. M-Realilla on mahdollisuus myydä se Myllykoskelle tämän vuoden loppuun mennessä. Jaakkolan mukaan yhtiön johdossa option käytöstä eli Albbruckin tulevaisuudesta ei ole vielä päätöksiä.

-En halua spekuloida sillä suuntaan tai toiseen, hän kuittasi.

Jaakkola ei myöskään suostunut ennakoimaan, millä aikataululla päätös on odotettavissa. Björnbergin mukaan yhteisestä myynnistä synergiat ovat vähentyneet, koska Myllykoski on keskittynyt puupitoisiin painopapereihin eli sanoma- ja aikakauslehtipapereihin.

M-Real on yritysostojensa vuoksi keskittynyt entistä selkeämmin kuluttajapakkauskartonkeihin ja hienopaperiin. Yhtiöt perustelivat ratkaisuaan myös sillä, että EU:n kilpailulainsäädäntö pienentää markkinointiyhteistyön hyötyjä tulevaisuudessa. Jaakkolan mukaan tähän mennessä kilpailuviranomaisilla ei ole ollut huomauttavaa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat