LVM: Nykyiset suojatiesäännöt täysin riittävät

Liikenne - ja viestintäministeriön hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen ei näe mitään syytä tiukentaa jo käytössä olevia lakeja jalankulkuonnettomuuksien vähentämiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriön näkökulmasta tieliikennelain pykälät ovat tiukat ja yksiselitteiset.

- Suojatiesäännöissä on kaksi vahvaa sääntöä, joiden pitäisi olla kaikkien autoilijoiden tiedossa. Eli suojatiellä on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa suojatielle. Toinen sääntö on, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa pysähtymättä ohittaa.

Tarvaisen mielestä säännöissä ei ole mitään epäselvyyttä, mutta silti liikennesääntöjä rikotaan suojateillä tämän tästä.

- Ei tarvitse mennä kovinkaan pitkäksi aikaa tarkkailemaan vilkkaiden, ilman valo-ohjausta olevien katujen varsille, joissa menee kaksi kaistaa samaan suuntaan. Näitä sääntöjä rikotaan hyvin usein.

Hallintoneuvos ampuu alas Osmo Soinivaaran ehdotuksen, jonka mukaan piittaamattomuus liikenteessä voisi samantien johtaa ajokortin hyllyttämiseen ja tuntuviin sakkoihin. Helsingin kaupunginvaltuutettu Soininvaara kertoi näkemyksistään eilen blogissaan.

- Yhtäkkiä arvioiden en keksi, mitä kohtaa laissa pitäisi tiukentaa, Tarvainen pohtii.

"Pysäytysviivat eivät auta"

Helsingin kaupunkisuunnitteluosaston tutkija Eero Pasanen ehdottaa Ilta-Sanomissa pysäytysviivoja suojateiden turvallisuuden parantamiseksi. Pysäytysviiva merkittäisiin ajotielle viiden metrin päähän suojatiestä, jolloin viereisillä kaistoille ajavat näkisivät suojatiellä kulkevat paremmin. Lisäksi katua ylittävillä olisi enemmän aikaa havaita mahdollinen ohi kaahava auto.

Pysäytysviivoja ei voi kuitenkaan merkitä kaikille suojateille. Suomi on sitoutunut tieliikennettä koskevaan Wienin yleissopimukseen, jonka mukaan liikennesäännöt tulee olla samat kaikissa sopimusmaissa. Nykyisen lain mukaan pysäytysviivoja voidaan käyttää ainoastaan liikennevalo-ohjatuilla ja useampi kaistaisilla suojateillä tai stop-merkin kanssa.

Hallitusneuvos ei lämpene myöskään pysäytysviivojen piirtämiselle ja perustelee kantaansa muun muassa voimassa olevalla lailla.

- Tässä ei ole tapahtumassa pykälämuutoksia vaan kyllä liikennekäyttäytymiseen tulisi muulla tavalla puuttua. Siinä ei uusi viiva auta. - Kyllähän kuljettaja näkee seepraviivatkin, eivätkä nekään saa kuljettajaa pysähtymäään, Tarvainen toteaa.

Vaikka poliisin resurssit valvoa suojateiden turvallisuutta ovat rajalliset, hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvaisen mielestä tehokas valvonta höystettynä tiedottamisella on ainoa lääke suojatiellä tapahtuviin räikeisiin liikennerikkomuksiin.

- Liikennevalvonta sekä kaikenlainen tiedottaminen, valistaminen ja liikennekoulutus nykyisen lain rinnalla ovat ne tärkeimmät keinot, Tarvainen uskoo.

Keskustelu suojateiden turvallisuudesta käynnistyi jälleen viime viikonloppuna, kun Helsingissä kaksi nuorta tyttöä jäi auton alle ylittäessään suojatietä. Tytöt joutuivat sairaalahoitoon, mutta selvisivät hengissä.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat