Luottokunnan tiedossa ei korttimaksujen virheveloituksia

kuva: LEHTIKUVA

Luottokunnan palvelutuotantojohtaja Björn Olander kertoo, että heidän tietoonsa ei ole tullut yhtään tapausta, jossa korttimaksuja olisi veloitettu ilman pin-koodia.

Ylen uutiset ketoi eilen, että kaupoissa sirukorteilla maksettuja ostoksia olisi veloitettu asiakkailta ilman, että he ovat ehtineet näppäillä kortinlukijaan pin-koodiaan.

- Meidän tietoomme ei ole tullut yhtään tällaista tapausta. Eilinen uutinen yllätti meidät täysin. Jos tämä nyt olisi kovin yleistä niin uskoisin kyllä, että meille olisi tullut tietoa. Ja jos näitä tapauksia tulee lisää, toivoisin, että meihin otettaisiin yhteyttä, silloin pääsisimme tutkimaan tapausta, Olander ihmettelee.

Yle kertoi eilen, että pankkien tietoon olisi tullut muutamia tapauksia, jossa korttimaksuja olisi veloitettu ilman pin-koodia.

- Eilisen uutisen perusteella näyttää siltä, ettei myöskään pankkeihin ole tullut niin tarkkoja tietoja tapauksista.

Olander uskoo, että tapaukset ovat yksittäisiä ja mahdollisesti ne ovat tapahtuneet jossakin tietyssä kaupassa.

- En usko,että tässä olisi kyse mistään laajemmasta ilmiöstä, sillä muutoin asiasta tiedettäisiin jo enemmän. En nyt lähde spekuloimaan, mitä siellä on mahdollisesti tapahtunut, mutta vaikuttaa siltä, että yksittäisessä paikassa maksupääte on toiminut jotenkin virheellisesti tai henkilö ei ole osannut käyttää maksupäätettä oikein, arvelee Olander.

- Jos ei ostosta kuitata pin-luvulla, kassahenkilön pitää silloin tulostaa tosite ja allekirjoituttaa se ostajalla, Olander muistuttaa.

Lue myös:

    Uusimmat