Luottokorttien käyttö lisääntyy

Suomessa tavaroita ja palveluita maksettiin luottokorteilla viime vuonna 33,2 miljardin markan edestä. Summa kasvoi 13,5 prosenttia vuodesta 1998. Luottokorttiostojen lukumäärä lisääntyi samassa ajassa 6,5 prosenttia.

Luottokortilla siis maksetaan yhä useammin, ja ostokset ovat aiempaa suurempia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen tuoreesta luottokorttitilastosta, joka perustuu korttiyhtiöille tehtyyn kyselyyn.

Valtaosa luottokorttiostoista tehdään korottomilla maksuaikakorteilla, joiden luottoaika on alle kaksi kuukautta. Viime vuonna näiden ostojen arvo oli 26,6 miljardia markkaa eli 80 prosenttia kaikista ostoista. Luottokorttien suosio kasvoi erityisesti kaupoissa. Kymmenesosa kaupan kokonaismyynnistä, 13,4 miljardia markkaa, ostettiin viime vuonna luottokorteilla.

Korko selvästi pankkeja kovempi

Kotitalouksilla ja yrityksillä oli korttiyhtiöissä viime vuonna 2,9 miljoonaa korttitiliä. Niistä aktiivisia, siis käytössä vähintään kerran vuodessa, oli 2,5 miljoonaa. Luotollisilla korttitileillä oli velkaa vuoden 1999 lopussa 7,6 miljardia markkaa. Luottokorttivelan painotettu keskikorko oli varsinaisilla luottokorteilla 13,4 prosenttia. Se on 7,5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin pankkien myöntämän kulutusluoton korko viime vuoden lopussa.

Maksuhäiriöt lisääntyivät viime vuonna vain hieman. Maksuhäiriöisten osuus aktiivisista tileistä oli 3,6 prosenttia. Korttiyhtiöt kirjasivat viime vuonna luottotappioiksi 54 miljoonaa markkaa. Tappiot nousivat edellisvuodesta, mutta vuoden 1993 ennätysluvuista, 157 miljoonasta markasta, ollaan yhä kaukana.

Visa markkinajohtaja

Kilpailu luottokorttimarkkinoilla osoittaa kiristymisen merkkejä. MasterCard-kortti on käymässä yhä

Visa on markkinajohtaja

yleisemmäksi yksityishenkilöiden käytössä. Myös Diners tavoittelee kovia korotuksia markkinaosuuteensa. Ylivoimaista markkinajohtajaa Visaa on kuitenkin hankala haastaa.

Suomalaisilla on käytössään yli miljoona Visa-korttia. Niin Diners- kuin MasterCard-korttien määrä lasketaan toistaiseksi kymmenissä tuhansissa. Pienempiä ei Visan edessä kuitenkaan pelota. Dinersin markkinaosuus on korttimäärässä mitattuna nyt noin 7 prosenttia. Koko volyymista sillä on 11 prosenttia.

(STT)

Lue myös:

    Uusimmat