Luomutuotteet menevät hyvin kaupaksi

Luomuyksikön johtaja näkee suomalaiset perässähiihtäjinä, sillä muissa Länsi-Euroopan maissa luomutuotteiden menekki on kasvanut huimasti viime vuosina.

Luomutuotteiden myynti on kiihtynyt selvästi viime vuonna parin vuoden tauon jälkeen. Luomutuotteita ostettiin kotitalouksissa seitsemän prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Tuotteista eniten suosiotaan on lisännyt luomutomaatti, jonka myynti kasvoi yli kolmanneksen. Myös muita kasviksia ja hedelmiä on myyty aikaisempaa enemmän.

Finfood Luomu -yksikön johtaja Risto Pitkänen toteaa, että viime vuonna elintarvikkeiden myynnin kasvu oli reilun neljän prosentin luokkaa.

- Hintojen nousun vaikutusta on luomutuotteisiin on vaikea arvioida, koska hintojen vaihtelu tuoteryhmien välillä on suurta. Yleisesti päivittäistavaramyynnissä hintojen nousun vaikutuksen uskotaan olevan reilun prosentin luokkaa, Pitkänen sanoo.

Tiedot perustuvat tutkimusyhtiö Nielsenin kuluttajapaneelista saatuihin tuloksiin.

Ainoastaan harvojen etuoikeus?

Luomutuotteiden osuus elintarvikekaupasta on Suomessa varsin vähäistä, vain vajaan prosentin verran koko kakusta. Pitkäsen mukaan luomutuotekaupan arvo kotimaassa on vuosittain yhteensä noin 60 miljoonaa euroa.

- Suomalaiset ovat jo pitkään olleet kiinnostuneita luomutuotteista, mutta se ei ole muuttanut kulutuskäyttäytymistä, Pitkänen linjaa.

Tavallisia tuotteita korkeammat hinnat ja heikko saatavuus nostavat kynnystä luomun ostamiseen. Kärjistäen voisi todeta, että luomutuotteet ovat jääneet toistaiseksi lähinnä hyvin toimeentulevan sekä ympäristöasioita arvostavan väestön etuoikeudeksi.

Suomalaiset ovat perässähiihtäjiä

Pitkänen muistuttaa, että muissa Länsi-Euroopan maissa luomutuotteiden menekki on kasvanut 2000-luvulla jopa 15-20 prosenttia vuosittain. Yhdysvalloissa, Kaukoidässä ja Lähi-idässä kasvun arvioidaan olevan tätä nykyä vieläkin ripeämpää.

- Tulemme seuraamaan muun Euroopan esimerkkiä. Suomi on yksi niistä harvoista maista, joissa kasvu on ollut olematonta. Uskon kuitenkin, että kaupan ketjut satsaavat tulevaisuudessa ympäristöön ja kestävään kehitykseen, mikä näkyy varmasti valikoimissa.

Luomuyksikön johtaja näkee yksinkertaisen syyn suomalaisten nihkeään suhtautumiseen.

- Ei ole koettu tarpeeksi painavaa syytä valita luomua.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat