Luomu kiinnostaa yhä enemmän

Luonnonmukaisesti tuotetut elintarvikkeet ovat tulossa suomalaisten ruokapöytiin entistä selvemmin, toteaa tuore väitöstutkimus.

Kestävä ruoantuotanto kiinnostaa tuoreen väitöstutkimuksen mukaan yhä enemmän niin kuluttajia kuin tuottajiakin, mutta myös muita tarjontaketjun lenkkejä. Suomessa luomumarkkina on nykyisin vain noin prosentti kokonaismarkkinoista. Luomun suosio on siten kaukana esimerkiksi Ruotsin tai Tanskan markkinoista.

Luomutuotteiden kysyntää hidastaa muun muassa tuotteiden huono saatavuus, vähäinen valikoima ja korkeat hinnat. Teollisuuden ja kauppiaiden kiinnostusta luomutuotteiden tarjoamiseen tyrehdyttävät niin ikään pienet tuotantomäärät, sirpaleiset markkinat, korkeat kustannukset sekä raaka-aineiden epävarma saatavuus.

Kottilan mukaan luomuketjun osat eivät toimi yhtenäisenä kokonaisuutena, vaikka kaikki toimijat korostivat vastuullisuuden merkitystä toiminnassaan. Osa toimijoista ei yhdistänyt luomua erityisesti vastuullisuuteen ja nekin, jotka näin tekivät, arvioivat luomun tuomia hyötyjä lähinnä myynnin kautta.

Tarjoajilla on myös vaikeuksia kertoa luomutuotteiden lisäarvosta, kuten ympäristövaikutuksista. Väitöskirjan tekijän, tutkija Marja-Riitta Kottilan mukaan kuluttajien toiveita kuunneltiin vähän ja he jäivät vaille tietoa tarjolla olevista tuotteista. Tiedonkulku ketjussa pysähtyi kauppaan ja kuluttajat kokivat vaikeaksi löytää luomutuotteita kauppojen valikoimista.

- Kuluttajilla on monta syytä valita luomu. Se vaihtelee kuluttajittain ja tuoteryhmittäin. Maku on yksi keskeinen syy, mutta ei suinkaan ainoa. Tutkimuksessani esimerkiksi ympäristöasiat ovat aika keskeisessä osassa. Eläinten hyvinvointi on myös yksi syy, kuten myös terveyteen liittyvät asiat. Lisäksi kuluttajien motiiveista löytyy on halu vaikuttaa siihen, mitä ja miten ruokaa tuotetaan, Kottila kertoo.

Marja-Riitta Kottilan väitöskirja on tarkastettu tänään Helsingin yliopistossa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat