Luomu kävi kaupaksi entistä paremmin

Luomutuotteet ovat käyneet viime vuonna kaupaksi entistä paremmin, luomuruoan käyttöä edistävä Finfood Luomu kertoo.

Nielsenin kuluttajapaneelin mukaan luomuostot lisääntyivät peräti kymmenen prosenttia, kun elintarvikeostosten kasvu muuten jäi alle kahteen prosenttiin.

Luomutuotteiden osuus koko elintarvikekaupasta on kuitenkin edelleen varsin vaatimaton, vain 0,9 prosenttia eli hieman yli 62 miljoonaan euroa.

Entistä isompi osa luomutuotteista myydään tavallisessa päivittäistavarakaupassa. Erikoiskauppojen, suoramyynnin ja muiden kaupan ulkopuolisten kanavien osuus on enää 16 prosenttia.

Luomulihan menekki kasvoi kuluttajapaneelin tietojen mukaan viime vuonna peräti runsaan neljänneksen, mutta luomun osuus kaikesta lihan myynnistä on yhä vain 0,6 prosenttia.

Ruokaöljyissä ja kananmunissa luomun osuus koko tuoteryhmän myynnistä on noussut jo lähes kahdeksaan prosenttiin. Yli viiden prosentin osuuden luomutuotteet ovat vallanneet juuresten sekä jauhojen ja hiutaleiden ostoista.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat